مكروهات هنگام تخلى
مسأله ۸۰ ـ نشستن روبروى خورشيد و ماه در موقع تخلّى مكروه است ، ولى اگر عورت خود را به وسيله اى بپوشاند مكروه نيست ، و همچنين در موقع تخلّى نشستن روبروى باد و در جادّه و خيابان و كوچه و درب خانه و زير درختى كه ميوه مى دهد ، و چيز خوردن و توقّف زياد و تطهير كردن با دست راست مكروه مى باشد ، و همچنين است حرف زدن در حال تخلّى ، ولى اگر ناچار باشد كراهت ندارد ، و همچنين اگر ذكر خدا بگويد كه در هر حال مستحبّ است.
ايستاده بول كردن و بول كردن در زمين سخت و سوراخ جانوران و آب راكد
مسأله ۸۱ ـ ايستاده بول كردن و بول كردن در زمين سخت و سوراخ جانوران و در آب ـ خصوصاً آب ايستاده ـ مكروه است.
خوددارى كردن از بول و غائط
مسأله ۸۲ ـ خوددارى كردن از بول و غائط مكروه است ، و اگر براى بدن ضرر كلّى داشته باشد حرام است.
مواقعى كه تخلى مستحب است
مسأله ۸۳ ـ مستحبّ است انسان پيش از نماز و پيش از خواب و پيش از جماع و بعد از بيرون آمدن منى بول كند.
تعداد نجاسات
مسأله ۸۴ ـ نجاسات ده چيز است: ( اوّل ) بول ، ( دوم ) غائط ، ( سوم ) منى ، ( چهارم ) مردار ، ( پنجم ) خون ، ( ششم ) سگ ، ( هفتم ) خوك ، ( هشتم ) كافر ، ( نهم ) شراب ، ( دهم ) فقّاع.
بول و غائط انسان و حيوانات حرام گوشت
مسأله ۸۵ ـ بول و غائط انسان و هر حيوان حرام گوشتى كه خون جهنده دارد ـ يعنى اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى كند ـ نجس است ، و غائط حيوان حرام گوشتى كه خون آن جستن نمى كند مثل ماهى حرام گوشت و همچنين فضله حيوانات كوچك مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند پاك است ، و بنابر احتياط مستحبّ از بول حيوان حرام گوشتى كه خون جهنده ندارد اجتناب شود.
بول و فضله پرندگان حرام گوشت
مسأله ۸۶ ـ بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك است ، ولى احوط اجتناب است.
حيوان نجاستخوار و حيوانى كه انسان با او نزديكى كرده (بنگرید مسأله ۲۶۹۶)
مسأله ۸۷ ـ بول و غائط حيوان نجاستخوار و حيوان چهارپايى كه انسان با او نزديكى نموده ، و بول و غائط بزغاله اى كه شير خوك خورده نجس است ـ به تفصيلى كه خواهد آمد ـ و همچنين بنابر احتياط واجب بچّه گوسفندى كه شير خوك خورده است.
منى انسان و حيوانات حرام گوشت و حلال گوشت
مسأله ۸۸ ـ منى انسان و هر حيوان حرام گوشتى كه خون جهنده دارد نجس است ، و همچنين بنابر احتياط واجب منى حيوان حلال گوشتى كه خون جهنده دارد.
تعريف مردار و تقسيم آن به نجس و پاك
مسأله ۸۹ ـ مردار انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد نجس است ، چه خودش مُرده باشد يا كشتن آن به دستورى كه در شرع معيّن شده نباشد ، و ماهى چون خون جهنده ندارد اگر چه در آب بميرد پاك است.
اجزاء پاك از مردار
مسأله ۹۰ ـ چيزهايى كه روح ندارند از مردارى كه زنده آن نجس العين نيست ، مانند پشم و مو و كرك پاك است.
اجزاء جدا شده از بدن زنده
مسأله ۹۱ ـ اگر از بدن انسان يا حيوانى كه خون جهنده دارد در حالى كه زنده است گوشت يا چيز ديگرى را كه روح دارد جدا كنند ، نجس است.
پوستهاى مختصر لب و بدن
مسأله ۹۲ ـ اگر پوستهاى مختصر لب و جاهاى ديگر بدن را بكنند پاك است.
تخم مرغى كه از شكم مرغ مرده بيرون آيد
مسأله ۹۳ ـ تخم مرغى كه از شكم مرغ مرده بيرون مى آيد ، اگر پوست روى آن سفت شده باشد پاك است ، ولى ظاهر آن را از جهت ملاقات با ميته بايد آب كشيد ، و اگر پوست روى آن سفت نشده باشد نجاست آن محلّ اشكال است.
پنير مايه برّه و بزغالهاى كه قبل از علفخوار شدن مرده است
مسأله ۹۴ ـ اگر برّه و بزغاله پيش از آن كه علفخوار شوند بميرند ، پنير مايه اى كه در شيردان آنها مى باشد پاك است ، ولى ظاهر آن را بنابر احتياط بايد آب كشيد.
دواجات و عطر و روغن و واكس و صابونهاى خارجى
مسأله ۹۵ ـ دواجات روان و عطر و روغن و واكس و صابون كه از ممالك كفر مى آورند ، اگر انسان يقين به نجاست آنها نداشته باشد پاك است.
گوشت و پى و چرمى كه از بازار مسلمين خريدارى شده
مسأله ۹۶ ـ گوشت و پيه و چرمى كه از بازار مسلمين گرفته شود پاك است ، و همچنين اگر در دست مسلمانى باشد كه با آن معامله مذكّى كند ، مگر اين كه آن مسلمان از كافر گرفته و تحقيق نكرده باشد كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه.
خون نجس و پاك
مسأله ۹۷ ـ خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد ـ يعنى حيوانى كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى كند ـ نجس است ، بنابراين خون حيوانى كه خون جهنده ندارد ـ مانند ماهى و پشه ـ پاك است.
خون باقى مانده در ذبيحه
مسأله ۹۸ ـ اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد ، خونى كه در بدنش مى ماند پاك است ، ولى اگر به علّت نفس كشيدن يا به واسطه اين كه سر حيوان در جاى بلند باشد ، خون به بدن حيوان برگردد ، آن خون نجس است.
خون داخل زرده تخم مرغ
مسأله ۹۹ ـ خونى كه در زرده تخم مرغ پيدا مى شود خوردن آن حرام و بنا بر احتياط محكوم به نجاست است.
خونى كه هنگام دوشيدن شير پيدا مىشود
مسأله ۱۰۰ ـ خونى كه گاهى موقع دوشيدن شير ديده مى شود نجس است و شير را نجس مى كند.
خونی که از دهان و لای دندانها میآید
مسأله ۱۰۱ ـ خونى كه از دهان مثلا از لاى دندان ها مى آيد اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين برود ، اجتناب از آب دهان لازم نيست ، و اگر از بين نرود و آب از دهان بيرون بيايد اجتناب از آن لازم است.
خون مردگى زير ناخن يا پوست
مسأله ۱۰۲ ـ خونى كه به واسطه كوبيده شدن زير ناخن يا زير پوست مى ميرد ، اگر طورى شود كه ديگر به آن خون نگويند پاك ، و اگر به آن خون بگويند نجس است ، و چنانچه پوست پاره شود و چيزى با آن ملاقات كند آن چيز نجس مى شود ، و در اين صورت اگر بيرون آوردن خون و تطهير محلّ جهت وضو يا غسل حرجى باشد ، بايد تيمّم نمايد.
شك بين خون مردگى و كوبيده شدن گوشت
مسأله ۱۰۳ ـ اگر انسان نداند كه خون زير پوست مرده يا گوشت به واسطه كوبيده شدن به آن حالت در آمده ، پاك است.
افتادن خون داخل غذا
مسأله ۱۰۴ ـ اگر موقع جوشيدن غذا ذرّه اى خون در آن بيفتد تمام غذا و ظرف آن نجس مى شود ، و جوشيدن و حرارت و آتش پاك كننده نيست.
زردابه زخم
مسأله ۱۰۵ ـ زردابه اى كه در حال بهبودى زخم در اطراف آن پيدا مى شود ، اگر معلوم نباشد كه با خون مخلوط است ، پاك مى باشد.
سگ و خوك پاك و نجس
مسأله ۱۰۶ ـ سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مى كنند ـ حتّى مو و استخوان و ناخن و رطوبتهاى آنها ـ نجس است ، ولى سگ و خوك دريايى پاك است.
تعريف كافر، و نجاست و طهارت در اقسام آن
مسأله ۱۰۷ ـ كافر يعنى كسى كه منكر خدا يا رسالت حضرت خاتم الانبياء (صلى الله عليه وآله وسلم) يا معاد است ، يا شاكّ در خدا و رسول است ، يا براى خدا شريك قرار مى دهد يا در و حدانيّت خدا شكّ دارد نجس است ، و همچنين است خوارج ـ يعنى كسانى كه بر امام معصوم (عليه السلام) خروج كنند ـ و غُلات ـ يعنى آنهايى كه قائل به خدايى يكى از ائمه (عليهم السلام)مى باشند يا بگويند خدا در او حلول كرده است ـ و نواصب ـ يعنى كسانى كه دشمن يكى از ائمه (عليهم السلام) يا حضرت فاطمه زهراء (عليها السلام) باشند ـ و كسى كه يكى از ضروريات دين را ـ مثل نماز و روزه ـ با علم به اين كه ضرورى دين است منكر شود ، و امّا اهل كتاب ـ يعنى يهود و نصارى ـ اقوى طهارت آنها است هر چند احوط اجتناب است.
نجاست تمام اجزاء كافر
مسأله ۱۰۸ ـ تمام بدن كافر حتّى مو و ناخن و رطوبتهاى او نجس است.
حكم بچه كافر
مسأله ۱۰۹ ـ اگر پدر و مادر و جدّ و جدّه بچّه نابالغ كافر باشند آن بچّه هم نجس است ، مگر در صورتى كه مميّز و مظهِر اسلام باشد ، و اگر يكى از اينها مسلمان باشد بچّه پاك است مگر در صورتى كه مميّز و مظهِر كفر باشد.