ترک سهوی قسمتی از طواف
و اگر پس از فوت موالات عرفى، يا پس از خروج از مطاف يادش بيايد، چنانچه يك شوط فراموش شده باشد، آن را به جا آورده و طوافش در اين صورت نيز صحيح است، و اگر خودش نتواند آن شوط را به جا آورد ـ اگر چه به جهت بازگشت به بلدش باشد ـ بدون اشكال، بايد براى انجام آن نايب بگيرد.
و همچنين است بنابر اقوى اگر دو شوط يا سه شوط فراموش شده باشد، و اگر چهار شوط يا بيشتر فراموش شده باشد، احتياط واجب آن است كه يك طواف كامل به قصد اعم از تمام كردن طواف قبل و طواف جديد ـ آن طور كه در مسأله (۲۸۲) گذشت ـ به جا آورد.
زيادى در طواف
اوّل: آن كه طواف كننده مقدار زيادى را به قصد اين كه جزء باشد براى طوافى كه مشغول آن است يا براى طواف ديگرى، به جا نياورده باشد، كه در اين صورت طوافش به اين زيادى باطل نمى شود.
دوم: آن كه در ابتداى شروع طواف يا در اثناى آن قصد كند آوردن زيادى را، به اين كه زيادى جزء همين طوافش بـاشد، كه در اين صورت طوافش باطل است و بايد دوباره آن را به جا آورد.
سوم: آن كه پس از فارغ شدن از طواف، زيادى را به قصد اين كه جزء آن طواف باشد به جا آورد، كه در اين صورت نيز بايد طوافش را اعاده نمايد.
چهارم: آن كه قصد كند زيادى را جزء براى طواف ديگر انجام دهد، و آن زيادى را ادامه دهد و يك طواف كامل به جا آورد، كه در اين صورت زيادى در طواف اوّل محقّق نشده، چون قصد آن را نكرده است، ولى چون دو طواف واجب را پشت سرهم، بدون فاصله انداختن به نماز طواف، انجام داده است ـ كه قران بين دو طواف مى نامند ـ طواف اوّل بنابر احتياط و طواف دوم بنابر اقوى باطل مى شود.
پنجم: آن كه قصد كند زيادى را جزء براى طواف ديگر انجام دهد، ولى طواف دوم را اتفاقاً به آخر نرساند، يا اصلا زيادى را انجام ندهد، كه در اين صورت نه زيادى محقّق شده است و نه قران، ولى اگر مكلّف در ابتداى طوافش و يا در اثناى آن قصد قران نموده باشد و عالم به حرمت آن باشد، بنابر احتياط طوافش باطل است.
زیادی سهوی در طواف
شک در صحّت طواف بعد از فراغ یا شک در صحت اعمال بعد از فراغ و شک در عدد شوط ها بعد گذشتن محل تدارک
و همچنين است اگر شك در اثناى طواف نسبت به صحّت آنچه از آن فارغ شده است باشد.
و چنانچه شك در عدد شوطها نمايد، در صورتى كه محلّ تدارك آن گذشته باشد ـ مثل اين كه بعد از فوت موالات عرفيّه، يا بعد از داخل شدن در عملى كه بايد بعد از طواف انجام شود ـ مثل نماز طواف ـ شك كرده باشد نيز حكم به صحّت طواف مى شود.
شک در زیاده
شک در نقیصه و شک در زیاده و نقصان
و اگر شك بين شماره هاى قبل از هفت باشد ـ مثل شك بين پنج و شش، و كمتر از آن دو ـ طواف باطل است، و همچنين اگر شك در زيادى و نقصان هردو باشد ـ مانند شك بين شش و هفت و هشت، يا شك بين شش و هشت ـ طواف باطل است.
طواف و شک در نقیصه بین ۷ و کمتر اگر از روی جهل بحکم بناء بر کمتر گذاشته
طواف و اعتماد به رفیقش که یقین به شمارة شوطها دارد
طواف مستحبی و شک در شمارة شوطها
ترک عمدی طواف عمره یا حج تمتع و فوت آن
و اگر طواف را عمداً در حجّ ترك كند و نتواند آن را تدارك كند، حجّ او باطل مى شود، و بايد سال آينده حجّ را اعاده نمايد، و اگر از روى جهل و نادانى ترك كرده باشد، بايد سال آينده حجّ را اعاده نمايد، و بنابر احتياط واجب يك شتر كفاره بدهد.
طواف فراموش شده که قبل از گذشت وقتش یا بعد از آن یادش بیاید
پس اگر پيش از گذشتن وقت آن يادش بيايد ـ مثل كسى كه آن را در عمره تمتّع فراموش كند و بعد از ورود در سعى بين صفا و مروه يا بعد از فارغ شدن از آن يادش بيايد ـ بايد طواف را به جا آورد، سپس در مثال اوّل باقى مانده سعى را، و در مثال دوم دوباره سعى را به جا آورد.
و اگر بعد از گذشتن وقت آن يادش بيايد ـ مثل كسى كه پس از گذشت زمان به مقدارى كه ديگر با انجام آن و اتمام بقّيه اعمال عمره به مقدار ركن از وقوف به عرفات نرسد يادش بيايد طواف عمره تمتّع را به جا نياورده، يا مثل كسى كه پس از ماه ذى الحجة يادش بيايد كه طواف حجّ را انجام نداده ـ بايد طواف را قضا نمايد و حجّش صحيح است، و احتياط واجب آن است كه پس از قضاى طواف و نماز آن سعى را دوباره به جا آورد.
و اگر زمانى يادش بيايد كه حتى متمكّن از قضا هم نباشد ـ مثل كسى كه بعد از بازگشت به بلدش يادش بيايد ـ بايد نايب بگيرد، و احوط و اولى آن است كه نايب پس از طواف و نمازش سعى را نيز به جا آورد.
طواف فراموش شده حج و عمره که بعد رجوع به وطن و نزدیکی یادش بیاید
طواف فراموش شده که بعد از گذشت وقتش یادش بیاید و متمکن از قضا باشد
ولى اگر از مكّه خارج شده و يك ماه يا بيشتر از زمان خروجش گذشته باشد، احتياط واجب آن است كه احرام ببندد و وارد مكّه شود و طواف را قضا كند.
طواف فراموش شده و آنچه حلال بودنش متوقف بر انجام طواف است
کسیکه به تنهایی متمکّن از طواف نیست
و زن حائض و نفساء حكم طوافش در شرايط صحّت طواف گذشت.
نماز طواف
اين حكم نماز طواف واجب است، و اما به جا آوردن نماز طواف مستحب در هرجاى مسجد، حتى در حال اختيار جايز است، بلكه بعيد نيست كه به جا آوردن آن در خارج از مسجد نيز جايز باشد.
نماز طواف و ترک آن عالماً عامداً
نماز طواف و انجام آن بعد از طواف فوراً
نماز طوافی که از روی فراموشی یا جهل ترک شده
و چنانچه در اثناى سعى يادش بيايد، اگرچه حكم به جواز تمام كردن سعى و آوردن نماز طواف پس از آن وجهى دارد، ولى احتياط واجب آن است كه سعى را قطع كند و نماز را نزد مقام به جا آورد و پس از آن باقى سعى را انجام دهد.
و اگر پس از خارج شدن از مكّه براى انجام بقيّه اعمال حجّ در منى يادش بيايد، اقوى آن است كه مخيّر است آن را در منى به جا آورد و يا برگردد و نزد مقام به جا آورد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه برگردد و نزد مقام به جا آورد.
و اگر پس از كوچ كردن از مكّه يادش بيايد، چنانچه مقدار كمى رفته باشد، برگردد و نزد مقام به جا آورد، وگرنه بايد يا در هر جايى كه يادش آمده به جا آورد، و يا نايب بگيرد كه نزد مقام به جا آورد.
و تمام احكامى كه براى ترك نماز طواف به جهت فراموشى ذكر شد، نسبت به كسى كه از روى جهل ـ قصورى يا تقصيرى ـ آن را ترك كرده باشد جارى است.
نماز طواف قضاء میت که از روی فراموشی یا جهل قصوری یا تقصیری آن را ترک کرده
نماز طواف کسی که قرائتش صحیح نیست
و چنانچه متمكّن از تصحيح آن باشد، واجب است قراءت خود را تصحيح نمايد، و مى تواند اكتفا كند به اين كه هنگام به جا آوردن نماز، قراءت صحيح را به تلقين شخصى كه بلد است انجام دهد.
و اگر هيچ يك از اين دو را نتواند تا زمانى كه وقت براى تصحيح تنگ شود، بايد نماز را با همان قراءت غلط بخواند، و بنابر احتياط واجب آن را به جماعت هم به جا آورد و نايب هم براى آن بگيرد.
نماز طواف کسی که نمی داند قرائتش صحیح نیست
و اگر در نادانى خود معذور نباشد، چنانچه در مكّه باشد بايد بعد از تصحيح قراءت، نمازش را اعاده نمايد، و چنانچه خارج از مكّه باشد، حكم كسى را دارد كه نماز طواف را فراموش نموده است كه در مسأله (۳۲۶) گذشت.
سـعـى
سعی و بجا آوردن آن بعد از طواف و نمازش
لزوم نیت در سعی و تعیین اینکه برای عمره است
لزوم هفت شوط طاز صفا به مروه با رعایت موالات و قطع آن برای نماز یا برآوردن حاجت مؤمن
و احوط و اولى آن است كه تمام فاصله بين دو كوه صفا و مروه به طور دقيق پيموده شود، به اين نحو كه هنگام حركت از صفا و مروه پشت پاشنه دو پاىِ خود را به آن دو كوه بچسباند و هنگام رسيدن به آن دو انگشتان پاهايش را به آن دو كوه بچسباند.
و اقوى آن است كه شوطهاى سعى و اجزاى آنها بايد طورى آورده شوند كه از نظر عرف پى درپى باشند، و مستحب است سعى را هنگام داخل شدن وقت نماز قطع كند، و پس از انجام نماز باقى آن را به جا آورد.
و قطع سعى براى برآوردن حاجت مؤمن ـ اگرچه دعوت به طعام باشد ـ جايز است، ولى در صورت قطع احتياط واجب آن است اوّل سعى قبلى را تمام كند و دوباره سعى را به جا آورد، و با آوردن يك سعى كامل به قصد اعم از تمام كردن سعى قبل و سعى جديد ـ آن طور كه در مورد طواف در مسأله (۲۸۲) گذشت ـ اين احتياط محقّق مى شود.
سعی واعادة آن درصورتی که از مروه شروع شود
سعی وانجام آن به صورت سواره
سعی از راه متعارف بین صفا و مروه
روبهروی بدن بودن مروه هنگام سعی به طرف آن و همچنین در صفا