• سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى

    select your topic

    روزه زن مستحاضه كثيره

    مسأله ۴۲۴ ـ روزه زن مستحاضه كثيره ، در صورتى صحيح است كه غسل هايى را كه براى نمازهاى روز واجب است انجام دهد ، و همچنين ـ بنابر احتياط واجب ـ غسل نماز مغرب و عشاء شبى كه مى خواهد فرداى آن را روزه بگيرد به جا آورد.

    خانم روزهدارى كه بعد از نماز عصر مستحاضه شود

    مسأله ۴۲۵ ـ اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند ، روزه او صحيح است.

    انتقال استحاضه قليله به متوسطه يا كثيره پیش از نماز

    مسأله ۴۲۶ ـ اگر استحاضه قليله زن پيش از نماز ، متوسطه يا كثيره شود ، بايد كارهاى متوسطه يا كثيره را كه گذشت انجام دهد ، و اگر استحاضه متوسطه كثيره شود ، بايد كارهاى استحاضه كثيره را انجام دهد ، و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل كرده باشد فايده ندارد ، و بايد دوباره براى كثيره غسل كند.

    انتقال استحاضه متوسطه به كثيره در بین نماز

    مسأله ۴۲۷ ـ اگر در بين نماز ، استحاضه متوسطه زن كثيره شود ، بايد نماز را بشكند و براى استحاضه كثيره غسل كند و كارهاى ديگر آن را انجام دهد ، و همان نماز را دو مرتبه بخواند ، و بنابر احتياط استحبابى قبل از غسل وضو بگيرد ، و اگر براى غسل وقت ندارد ، لازم است وضو گرفته و عوض غسل تيمّم كند ، و اگر براى تيمّم نيز وقت ندارد بنابر احتياط واجب نماز را به همان حال تمام كند ، ولى بايد در خارج وقت قضا نمايد.
    و همچنين اگر در بين نماز ، استحاضه قليله متوسطه يا كثيره شود بايد نماز را بشكند و وظايف مستحاضه متوسطه يا كثيره را انجام دهد.

    قطع شدن خون در بين نماز

    مسأله ۴۲۸ ـ اگر در بين نماز خون بند بيايد و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه ، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده ، لازم است وظيفه اى را كه داشته از وضو و غسل انجام دهد و نماز را دوباره به جـا آورد.

    انتقال استحاضه كثيره به متوسطه

    مسأله ۴۲۹ ـ اگر استحاضه كثيره زن متوسطه شود ، بايد براى نماز اوّل عمل كثيره و براى نمازهاى بعدى عمل متوسطه را به جا آورد ، مثلا اگر پيش از نماز ظهر ، استحاضه كثيره متوسطه شود ، بايد براى نماز ظهر غسل كند ، و براى نماز عصر و مغرب و عشاء وضو بگيرد ، ولى اگر براى نماز ظهر غسل نكند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد ، بايد براى نماز عصر غسل نمايد ، و اگر براى نماز عصر هم غسل نكند ، بايد براى نماز مغرب غسل كند ، و اگر براى آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشاء وقت داشته باشد ، بايد براى نماز عشاء غسل نمايد.

    اگر پيش از هر نماز، خون مستحاضه كثيره قطع شود و دوباره بيايد

    مسأله ۴۳۰ ـ اگر پيش از هر نماز خون مستحاضه كثيره قطع شود و دوباره بيايد ، در صورتى كه زمان قطع شده وسعت براى غسل و نماز داشته باشد ، در آن فاصله بايد غسل كند و نماز بخواند ، و اگر زمان قطع شده وسعت براى نماز با طهارت ندارد ، همان يك غسل كفايت مى كند ، و اگر براى غسل و بعض نماز وسعت داشته باشد ، احتياط واجب آن است كه در آن فاصله غسل كند و نماز بخواند.

    انتقال استحاضه كثيره يا متوسطه به قليله

    مسأله ۴۳۱ ـ اگر استحاضه كثيره قليله شود ، بايد براى نماز اوّل عمل كثيره و براى نمازهاى بعدى عمل قليله را انجام دهد ، و نيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود ، بايد براى نماز اوّل عمل متوسطه ، و براى نمازهاى بعدى عمل قليله را به جا آورد.

    ترک اعمال مستحاضه برای نماز

    مسأله ۴۳۲ ـ اگر مستحاضه يكى از كارهايى را كه بر او واجب مى باشد ترك كند ، نمازش باطل است.

    مستحاضه نسبت به مس خط قرآن

    مسأله ۴۳۳ ـ مستحاضه اى كه براى نماز وضو گرفته يا غسل كرده بنابر احتياط نمى تواند در حال اختيار جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند ، و در حال اضطرار جايز است ولى بنابر احتياط بايد وضو بگيرد.

    مسجد رفتن مستحاضه و خواندن آيه سجده دار و نزديكى شوهر

    مسأله ۴۳۴ ـ مستحاضه اى كه غسل واجب خود را به جا آورده ، رفتن او در مسجد و توقّف در آن و خواندن آيه اى كه سجده واجب دارد و نزديكى شوهر با او حلال است ، اگر چه وظايف ديگرى را كه براى نماز انجام مى داد مثل عوض كردن پنبه و دستمال انجام نداده باشد ، و اقوى اين است كه اين كارها بدون غسل نيز جايز است ، اگر چه احوط ترك است.

    مسجد رفتن مستحاضه پيش از وقت نماز و خواندن آيه سجده دار

    مسأله ۴۳۵ ـ اگر زن در استحاضه كثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت نماز ، آيه اى را كه سجده واجب دارد بخواند يا مسجد برود ، يا شوهرش بخواهد با او نزديكى كند ، احتياط مستحبّ آن است كه غسل نمايد.

    نماز آيات براى مستحاضه

    مسأله ۴۳۶ ـ نماز آيات بر مستحاضه واجب است ، و بايد براى نماز آيات همه كارهايى را كه براى نماز يوميّه گذشت انجام دهد ، و بنابر احتياط در استحاضه كثيره وضو هم بگيرد.

    وظايف مستحاضه براى هر يك از نماز يوميه و آيات

    مسأله ۴۳۷ ـ هرگاه در وقت نماز يوميّه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود ، اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم به جا آورد ، بايد براى هر يك از نماز يوميّه و آيات ، وظايف مستحاضه را جداگانه انجام دهد.

    نماز قضا برای زن مستحاضه

    مسأله ۴۳۸ ـ زن مستحاضه نماز قضا را بايد تأخير بيندازد تا پاك شود ، و در صورتى كه وقت قضا تنگ باشد ، بايد براى هر نماز كارهايى را كه براى نماز ادا بر او واجب است ، به جا آورد.

    خانمی که نمى‏داند چه خونى از او خارج میشود

    مسأله ۴۳۹ ـ اگر زن بداند خونى كه از او خارج مى شود خون زخم نيست ، و شرعاً حكم حيض و نفاس را ندارد ، بايد به دستور استحاضه عمل كند ، بلكه اگر شكّ داشته باشد كه خون استحاضه است يا خونهاى ديگر ، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد ، بنابر احتياط واجب كارهاى استحاضه را انجام دهد.

    حيض

    حيض خونى است كه غالباً در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود ، و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند.

    صفات خون حيض

    مسأله ۴۴۰ ـ خون حيض در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن سياه يا سرخ است و با فشار و كمى سوزش بيرون مى آيد.

    يائسه

    مسأله ۴۴۱ ـ زن بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و چنانچه خونى ببيند حيض نيست ، و احتياط واجب آن است كه بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع كند بين احكام يائسه و غير يائسه ـ چه قرشيّه باشد و چه غير قرشيّه ـ بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند ، بنابر احتياط واجب جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه.

    خون پيش از تمام شدن نه سال

    مسأله ۴۴۲ ـ خونى كه دختر پيش از تمام شدن نه سال مى بيند ، حيض نيست.

    زن آبستن و بچه شيرده

    مسأله ۴۴۳ ـ زن آبستن و زنى كه بچّه شير مى دهد ممكن است حيض ببيند ، و فرقى بين زن آبستن و غير او در احكام حيض نيست ، ولى زن آبستن در صورتى كه بعد از گذشتن بيست روز از اوّل عادتش خونى ببيند كه صفات حيض را دارد ، احتياط واجب آن است كه بين تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد.

    شک دختر در تمام شدن نه سالش

    مسأله ۴۴۴ ـ دخترى كه نمى داند نه سالش تمام شده يا نه ، اگر خونى ببيند كه نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض نيست ، و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد حيض است ، و شرعاً نُه سال او تمام شده است.

    شك در يائسه شدن

    مسأله ۴۴۵ ـ زنى كه شكّ دارد يائسه شده يا نه ، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه ، بايد بنا بگذارد كه يائسه نشده است.

    حداقل و حداکثر مدت حیض

    مسأله ۴۴۶ ـ مدّت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود.

    پی در پی بودن سه روز اول حيض

    مسأله ۴۴۷ ـ بايد سه روز اوّل حيض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست ، هر چند احتياط مستحبّ اين است كه در مانند صورت دوم ، جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه.

    ابتداى حيض و پاکی مختصر بين سه روز

    مسأله ۴۴۸ ـ ابتداى حيض لازم است خون بيرون بيايد ، ولى لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد ، بلكه اگر در باطن فرج خون باشد كافيست ، ولى بودن در رحم كافى نيست ، و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاك شود به نحوى كه در بين زنها متعارف است ، باز هم حيض است.

    محاسبه سه روزى كه حداقل حيض است

    مسأله ۴۴۹ ـ لازم نيست شب اوّل و شب چهارم را خون ببيند ، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود ، بدون اشكال حيض است ، و همچنين است اگر در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتياط واجب جمع كند بين تروك حائض و افعال مستحاضه.

    پاکی در وسط

    مسأله ۴۵۰ ـ اگر سه روز پشت سر هم با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند و پاك شود ، چنانچه دوباره خونى كه داراى نشانه هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود ، روزهايى هم كه در وسط پاك بوده حيض است.

    خونی که بعد از سه روز نداند خون دمل و زخم است يا حيض

    مسأله ۴۵۱ ـ اگر خونى ببيند كه از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض در صورتى كه صفات حيض را داشته يا در ايّام عادت باشد ، بايد آن را حيض قرار دهد و در غير اين صورت ، اگر مى داند حالت سابقه طهارت بوده يا جهل به حالت سابقه دارد ، بنابر طهارت بگذارد ، و اگر مى داند حيض بوده ، تا مقدارى كه مجموع خون حالت سابقه و خون مشكوك ممكن است شرعاً حيض باشد ، بنابر حيض بگذارد.

    خونى كه سه روز بر آن نگذشته و نداند خون دمل و زخم است يا حيض

    مسأله ۴۵۲ ـ اگر خونى ببيند كه سه روز بر آن نگذشته و نداند خون دمل و زخم است يا حيض ، و در ايّام عادت نباشد و صفات حيض را نداشته باشد ، اگر حالت سابقه اش حيض است ـ به كيفيّتى كه در مسأله قبل گذشت ـ بايد حيض قرار دهد ، وگرنه بايد عبادتهاى خود را به جا آورد.

    در خواست شما با موفقیت ثبت شد

    OK
  • صفحه نخست
  • اخبار
  • صوتی و تصویری
  • بیانات
  • بیانات برگزیده
  • مراسم دفتر
  • درس ها
  • تفسیر قرآن کریم
  • احکام شرعی
  • مسائل شرعی
  • سؤالات شرعی
  • ارسال استفتاء
  • ارشادات
  • نکته ها و حکایت ها
  • رهنمود ها و توصیه ها
  • اعتقادی و اخلاقی
  • آثار و تألیفات
  • کتاب ها
  • اشعار معظم له
  • زندگینامه
  • ارتباط با ما
  • دفتر مرجعیت
  • تماس با ما