طواف نساء
و طواف نساء و نمازش اگرچه در حجّ و عمره مفرده واجب است، ولى جزء اعمال اين دو نمى باشند، بنابراين ترك آنها ـ اگر چه عمداً باشد ـ موجب فساد حجّ و عمره نمى شود.
وجوب طواف نساء و نمازش و لزوم انجام انها بر نایب به نایب منوب عنه
و كسى كه حجّ يا عمره مفرده را به نيابت از ديگرى به جا آورده، بايد طواف نساء و نمازش را به نيابت از منوب عنه انجام دهد، نه از طرف خودش.
کیفیت و شرائط طواف نساء و نمازش مثل طواف حج و نمازش مگر در نیت
طواف نساء و نمازش و کسی که متمکن از انجامشان نیست
ترک طواف نساء و نمازش
و اقوى آن است كه حكم كسى كه آن را از روى جهل به جا نياورده، حكم كسى است كه از روى فراموشى به جا نياورده است.
و اگر عمداً و با علم به حكم به جا نياورده، نايب گرفتن براى او جايز نيست، مگر اين كه خودش متمكّن از انجام آن نباشد، يا بر او حرجى باشد.
و چنانچه پيش از تدارك آن بميرد، اقوى آن است كه ولىّ ميت بايد آن را از طرف او قضا كند، و اگر ولىّ ندارد، وجوب قضاى آن از اصل مال ميّت محلّ اشكال است، اگر اقوى عدم وجوب نباشد.
لزوم انجام طواف و نمازش بعد از سعی و حکم تقدیم آنها بر سعی
حلال شدن زن با انجام اعمال منی در صورت تقدیم طواف نساء و نمازش بر وقوفین
ترک طواف نساء و نایب گرفتن برای آن درحائض
و اگر پس از گذشتن از نصفِ طواف نساء حائض شود، جایز است باقى آن را رها کند و با کاروان برگردد، ولى احتیاط واجب آن است که براى باقى آن و نمازش نایب بگیرد.
فراموش کردن نماز طواف نساء
حلال شدن زن و مرد با طواف نساء و نمازش و باقی ماندن حرمت کندن درخت و گیاه روئیده در حرم و شکار در حرم
و احوط و اولى آن است كه تا ظهر روز سيزدهم ذى الحجّه از شكار خوددارى شود، و اما كندن درخت و گياهان روييده در حرم، و همچنين شكار در حرم، بر محرم و غيرمحرم ـ همان طور كه گذشت ـ حرام است.
ماندن در منى
و اگر حاجى روز دهم براى انجام طواف و نمازش و سعى به مكّه رود، بايد براى ماندن شب در منى به آن جا برگردد.
و اگر كسى در احرام حجّ مرتكب شكار شود، بايد شب سيزدهم را نيز در منى بماند، و همچنين ـ بنابر احتياط واجب ـ اگر با زن آميزش كرده باشد، و براى غير اين دو جايز است بعد از ظهر روز دوازدهم از منى كوچ كند، ولى اگر در منى تا رسيدن شب سيزدهم باقى ماند بايد آن شب را تا صبح در آن جا بماند.
مورد بیتوته درمنی در شب ۱۳
عدم وجوب ماندن روز مگر به مقدار رمی جمرات و مقدار لازم در بیتوته در منی
و واجب نيست تمام شب را در آن جا بماند بلكه جايز است يا نيمه اوّل شب را در آن جا بماند به طورى كه پس از نيمه شب از آن جا خارج شود ـ و يا نيمه دوم را در آن جا بماند ـ بطورى كه در زمان نيمه شدن شب در منى باشد و خارج شدنش پس از طلوع فجر باشد، مگر كسى كه در روز دوازدهم تا فرا رسيدن شب در منى بماند، كه بايد تمام آن شب ـ شب سيزدهم ـ را تا صبح در آن جا بماند.
و كسى كه نيمه اوّل شب را در منى مانده و پس از نيمه از آن جا خارج شده، سزاوارتر آن است كه پيش از طلوع فجر وارد مكّه نشود.
کسانی که از بیتوته در منی مستثنی هستند
۱ ـ كسى كه معذور است، مانند بيمار، و پرستار بيمار، و كسى كه از ماندن در آن جا بر جان يا عِرض و ناموس يا مال خود مى ترسد، و همچنين است اگر ماندن موجب ضرر يا حرج باشد.
۲ ـ كسى كه تمام شب را در مكّه مشغول عبادت باشد، و يا اگر اوّل شب از منى خارج شده تمام باقى مانده شب را در مكّه مشغول عبادت باشد، و بجز حاجتهاى ضرورى ـ مانند خوردن و آشاميدن و مثل اين دو ـ كار ديگرى انجام ندهد.
۳ ـ كسى كه خانه خدا را طواف نموده و در عبادت خود باقى مانده، و سپس از مكّه خارج شده و از «عقبه مدنيين» گذشته باشد، كه در اين صورت مى تواند شب را در راه بماند، و لازم نيست خود را به منى برساند.
و اين سه دسته مى توانند برگشت به منى را آنقدر تأخير بيندازند كه بتوانند رمى را در روز انجام دهند.
ترک بیتوتة در منی
و احتياط واجب آن است كه دسته اوّل از سه دسته ذكر شده در مسأله قبل، براى هرشب يك كفّاره بدهند، ولى كفّاره بر دسته دوم و سوم واجب نيست.
مورد عدم وجوب بیتوته شب ۱۳
رمى جمرات
و معتبر است خود شخص رمى نمايد، و نمى تواند در حال اختيار براى آن نايب بگيرد.
رمی جمرات سه گانه و ترتیب آنها
ولى اگر يك جمره اى را چهار ريگ زد و فراموش كرد سه ريگ ديگر را بزند، و جمره بعدى را رمى نمود و بعد يادش آمد كه رمى جمره قبلى ناقص مانده، مى تواند كسرى جمره قبل را تدارك كند و واجب نيست جمره بعدى را كه رمى كرده دوباره رمى نمايد.
اعتبار شرائط رمی جمرة عقبه در رمی جمرات سه گانه
رمی جمرات سه گانه در روز و موارد جواز رمی در شب و زمان کوچ کردن از منی
بنابراين براى اين افراد جايز است رمى هر روز را در شب آن روز انجام دهند ـ مثلا رمى روز يازدهم را در شب يازدهم انجام دهند ـ بلكه كسى كه ترس دارد، در صورتى كه نتواند رمى هر روز را در شب آن روز انجام دهد، جايز است همه را در يك شب انجام دهد، و در همان شب قربانى كرده و از منى كوچ كند.
ولى براى غير از كسى كه ترس از ماندن در منى دارد، جايز نيست كه شب دوازدهم بعد از رمى از منى كوچ كند، مگر بعد از زوال شمس روز دوازدهم.
قضا رمی جمرات روز ۱۱و۱۲ در صورت فراموشی وتقدیم قضاء به اداء
و اقوى آن است كه بايد بين رمى همان روز و قضاى روز قبل فاصله اندازد، و قضا را بر رمى همان روز مقدم دارد، و احتياط واجب آن است كه قضا را در اوّل روز و رمى آن روز را وقت ظهر انجام دهد.
ترک رمی جمرات سه گانه از روی فراموشی یا جهل
و اگر پس از خارج شدن از مكّه يادش آمد يا علم پيدا كرد، واجب نيست برگردد، و احتياط واجب آن است كه در سال بعد خودش آن را قضا كند، و يا نايب بگيرد كه از طرف او قضا نمايد.
عدم تمکن رمی جمرات سه گانه در طول روز و نایب گرفتن
و اگر بيمار احتمال بهبودى خود را پيش از غروب بدهد، مى تواند نايب بگيرد، ولى اگر پيش از غروب بهبودى پيدا كرد بايد خودش هم رمى نمايد.
ترک عمدی رمی جمرات سه گانه
مصدود و تعریف آن
مصدود از عمرة تمتع یا مفرده و خروج از احرام
حکم مصدود از وقوفین یا قوف مشعر یا طواف و سعی یا اعمال منی
اوّل: آن كه از وقوف در عرفات و مشعر يا وقوف در مشعر تنها، منع شده باشد، كه بايد در همان جايى كه از ادامه عمل منع شده قربانى را بكشد، و با اين كار از احرام خارج مى شود، و احتياط واجب آن است كه حلق يا تقصير را به آن ضميمه نمايد.
دوم: آن كه از طواف و سعى پس از وقوف در عرفات و مشعر ـ چه پيش از اعمال منى يا بعد از آنها ـ منع شده باشد، پس اگر متمكّن از گرفتن نايب براى اين دو عمل نباشد، بايد در همان جايى كه منع شده قربانى را بكشد، و اگر متمكّن باشد اقوى آن است كه بايد نايب بگيرد، چه اين كه از ورود به مكّه منع شده باشد يا پس از ورود از انجام عمل منع شده باشد.
سوم: آن كه تنها از انجام اعمال منى منع شده و از ورود به مكّه منع نشده باشد، پس در صورتى كه متمكّن از نايب گرفتن باشد، بايد براى رمى و قربانى نايب بگيرد، و سپس حلق يا تقصير نمايد و از احرام خارج شود، و در صورت تمكّن و حرجى نبودن، موى خود را به منى بفرستد، و سپس بقيّه اعمال را به جا آورد.
و اگر نتواند نايب بگيرد، ظاهر آن است كه وظيفه اش در اين صورت آن است كه قيمت قربانى را نزد كسى بگذارد تا از طرف او قربانى كند، سپس در همان جايى كه منع شده حلق يا تقصير نمايد، و آنگاه به مكّه براى انجام بقيّه اعمال برگردد، و پس از انجام همه آنچه كه ذكر شد تمام محرّمات احرام ـ حتى زن ـ براى او حلال مى شود، و حجّ او صحيح است.
و احتياط واجب آن است كه در سال بعد يا خودش رمى را قضا كند و يا براى آن نايب بگيرد.
حکم حج برای مصدودی که با قربانی از احرام خارج و وجوب حج بر او
مصدود از بیتوتة در منی و رمی جمرات
عذر و مانع از ادامة حج غیر صدّ وحصر و فاسد شدن احرام