الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
خدا را نشناخت کسی جز آن کس که شب که می شد یتململ کتململ الصبی . علی را ما نشناختیم .
پیشآمد غدیر خم است. چه روزی؟! "الیوم أکملت لکم دینکم" . "إن الدین عند الله الإسلام" اما مکمل علی است؛ تکمیل به ولایت علی است.
صدق این مطلب . "أتممت علیکم نعمتي" ، همه نعم ، ناقص اما ولایت او مکمل. این اسرار معلوم نشده. "و رضیت لکم الإسلام دینا". کی او را شناخت؟ این قرآن.
"و الله لو أعطیت أقالیم السبعة بما تحت أفلاکها" ؛ و الله اگر هفت اقلیم را به علی بدهند با آنچه تحت افلاک این اقالیم است تا پوست جوی را از دهن مورچه ای در بیاورم، نخواهم. این عدل مطلق در عالم عقل را مبهوت کرده . اقالیم هفت گانه بما تحت افلاکها ، در عوض پوست جو از دهن مورچه در بیاورد، نخواهد کرد. که شناخت؟ عقل حیران است.
این زندگی ندیده!... ندیده کسی در جهان این سعادت: به کعبه ولادت، به مسجد شهادت. در کعبه متولد شد ، در کوفه در محراب عبادت در حال سجده ، فرق شکافت. مهم این است جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد: " تهدمت و الله أرکان الهدی"، اما خود او دست روی فرق شکافته گذاشت، گفت : " فزت و رب الکعبة" . این است علی بن ابی طالب. کی او را شناخت؟
مهم این روزگار نیست. مهم آن است: " و السماء رفعها و وضع المیزان". عقل این جا حیران است . آسمان مرفوع خاتم النبین است میزان موضوع امیر المؤمنین است. روزقیامت که می شود علی میزان است، یعنی از آدم تا عیسی بن مریم، همه انبیا،اوصیا، اولیا به علی سنجیده می شوند که نسبتشان به او چه قسم است . این عقل را حیران می کند.
ختم کلام، کلام خاتم است. یا علی خدا را نشناخت الا من و تو، من را نشناخت الا خدا و تو، تو را نشناخت الا خدا و من .