• سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى

    select your topic

    تعريف جبيره‏

    جبيره چيزى است كه با آن زخم و جراحت يا محلّ شكستگى را مى‏بندند ( مثل پانسمان زخم و گچ ) يا دوايى است كه بر روى آنها مى‏گذارند .
    وضو يا غسل جبيره‏اى احكام متعدّدى دارد ، چرا كه محلّ زخم يا شكستگى گاهى باز است و گاهى بسته ، وهمچنين زخم يا شكستگى گاهى در صورت و دستها قرار دارد و گاهى در جلوى سر يا روى پاها .
    از طرفى ديگر جبيره گاهى تمام قسمتهاى يكى از اعضاى وضو ( مثل تمام دست ) را در برگرفته و گاهى بعضى از آن را پوشانده ، و همچنين گاهى جبيره به صورت معمول و متعارف است و گاهى بيش از حدّ معمول و متعارف ، لذا هر يك از اين صور احكامى دارد كه به آن اشاره مى‏شود .

    زخم يا شكستگى باز كه آب برايش ضرر ندارد :

    اگر در يكى از جاهاى وضو زخم يا دمل يا شكستگى باشد ، چنانچه روى آن باز است و آب ضرر ندارد بايد به طور معمول وضو گرفت .

    زخم يا شكستگى باز روى صورت و دستها كه آب برايش ضرر دارد

    اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت و دستهاست و روى آن باز است و آب ريختن روى آن ضرر دارد ، چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد بايد در شكستگى دست تر برآن بكشد و همچنين در زخم و دمل بنابر احتياط واجب دست تر روى آن بكشد و اگر اين مقدار هم ضرر دارد يا زخم و شكستگى نجس است و نمى‏شود آب كشيد در مورد زخم بايد اطراف آن را به طورى كه در وضوء گذشت از بالا به پايين بشويد و تيمم لازم نيست و احتياط مستحب آن است كه پارچه‏ى پاكى روى زخم بگذارد و دست تَر روى آن بكشد و تيمم هم بنمايد، و اما در شكستگى بايد تيمم نمايد و بنابر احتياط واجب وضو نيز گرفته و پارچه‏ى پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با دست تَر بكشد .

    زخم يا شكستگى باز جلوى سر يا روى پاها كه آب برايش ضرر دارد

    اگر زخم يا شكستگى در جلوى سر يا روى پاهاست و روى آن باز است ، چنانچه نتواند آن را مسح كند به اين معنى كه مثلاً زخم تمام محلّ مسح را گرفته باشد ، يا آن كه از مسح جاهاى سالم نيز متمكّن نباشد بنابر احتياط واجب بين وضو - به اين ترتيب كه پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند - و تيمّم جمع كند .

    زخم يا شكستگى بسته كه رساندن آب به آن ضرر يا مشقّت ندارد

    اگر روى زخم يا شكستگى بسته باشد ، چنانچه باز كردن آن مشقّت ندارد و آب هم براى آن ضرر ندارد ، بايد باز كند و وضو بگيرد ، چه زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد ، يا جلوى سر و روى پاها باشد .

    زخم يا شكستگى بسته كه رساندن آب به آن ضرر يا مشقّت دارد

    اگر زخم يا شكستگى كه بسته است در صورت يا دستها باشد ، چنانچه باز كردن يا ريختن آب روى آن ضرر و يا مشقّت دارد ، بايد مقدارى را كه ضرر و مشقّت ندارد از اطراف شسته و روى جبيره را مسح نمايد .

    زخم ياشكستگى بسته كه نجس است و آب كشيدن آن ضرر يا مشقّت دارد

    اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد ، در صورتى كه ممكن است پارچه پاكى را روى آن بگذارد ، و بنابر احتياط واجب جمع كند بين تيمّم و مسح بر آن پارچه و حتّى الامكان پارچه را به گونه‏اى بگذارد كه جزء جبيره حساب شود ، و در صورتى كه گذاشتن پارچه يا مسح بر آن ممكن نباشد ، بنابر احتياط واجب اطراف آن را به طورى كه در وضو گذشت بشويد و تيمّم هم بنمايد .

    جبيره بر تمام اعضاى وضو

    اگر جبيره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد ، بنابر احتياط واجب جمع كند بين وضوى جبيره و تيمّم ، و همچنين است اگر جبيره تمام بعضى از اعضاى وضو را گرفته باشد ، مثلاً جبيره تمام صورت يا تمام يكى از دستها يا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، كه احتياط واجب آن است كه جمع بين وضوى جبيره‏اى و تيمم .

    جبيره و پانسمان زخم بيشتر از حدّ معمول‏

    اگر زخم را بيش از حدّ معمول و متعارف پانسمان نموده باشند و برداشتن آن حرجى بوده و مشقت داشته باشد بنابر احتياط واجب هم وضوى جبيره‏اى گرفته و هم تيمّم بنمايد .

    شستن جبيره به جاى مسح آن‏

    سؤال ۱ . آيا در وضوى جبيره‏اى مى‏شود به جاى اينكه روى جبيره را مسح نمائيم آن را در حين وضوء بشوئيم ؟
    جواب ) شستن محل جبيره كفايت از مسح آن نمى‏نمايد .

    مسح كامل جبيره‏

    سؤال ۲ . آيا بايد در وضوء جبيره‏اى تمام سطح جبيره را مسح بنمائيم ؟
    جواب ) در وضوء جبيره‏اى بايد تمام سطح جبيره را مسح نمود مگر در آنچه كه عادتاً مسح آن دشوار است مثل خللى كه در بين نخها قرار دارد .

    نماز با وضوء جبيره‏اى در اول وقت‏

    سؤال ۳ . آيا كسى كه نمى‏داند تا آخر وقت عذر او برطرف خواهد شد يانه ، مى‏تواند با وضوى جبيره‏اى در اول وقت نماز بخواند؟
    جواب ) در فرض مذكور مى‏تواند اول وقت نماز را بخواند ولى بهتر است كه صبر كند، و چنانچه عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضوء يا غسل جبيره‏اى به جا آورد ، و در صورتى كه اول وقت نماز خواند و تا آخر وقت عذرش بر طرف شد بايد وضو گرفته يا غسل كرده و نماز را اعاده نمايد .

    خونريزى عضو هنگام وضو يا غسل‏

    سؤال ۴ . شخصى دستش بريده و خونريزى نموده ، حكم اين شخص براى وضو و غسل چيست ؟
    جواب ) طهارت وپاكى هر عضوى از اعضاى وضو و غسل در هنگام شستن همان عضو كافى است و لازم نيست قبل از وضو يا غسل همه اعضاء پاك باشد بنابراين اگر با شستن همان عضو ، خونريزى بند بيايد و محل پاك شود وضو يا غسل صحيح است مگر اينكه خونريزى ادامه داشته باشد و به اندازه شستن آن عضو خون بند نيايد كه در اين صورت اگر وقت نماز باقى است و اميد بند آمدن خون را دارد بهتر است تا آخر وقت صبر كند و بعد از بند آمدن خون زخم وضو بگيرد يا غسل كند ، و چنانچه عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو و غسل جبيره‏اى به جا آورد ، و در صورتى كه اول وقت با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد و آخر وقت عذرش برطرف شد بايد وضو گرفته يا غسل كرده ونماز را اعاده نمايد .

    مانعى بر اعضاء وضو كه امكان بر طرف شدن آن بدون تراشيدن پوست نيست‏

    سؤال ۵ . چسب‏هايى كه فاقد رنگ بوده و وقتى خشك مى‏شوند فاقد اثر و هرگونه بو مى‏باشند و اگر به دست يا بدن بچسبند امكان تميز كردن آن‏ها وجود ندارد مگر اين كه پوست تراشيده شود . اگر چنين وضعيتى بوجود آيد حكم چيست ؟
    جواب ) در فرض سؤال بنابر احتياط واجب بايد هم وضوء جبيره‏اى بگيرد و هم تيمّم نمايد .

    خون نفاس پس از زايمان‏

    خونى كه مادر بعد از ولادت بچّه از جهت ولادت مى‏بيند اگر پيش از ده روز يا سر ده روز قطع شود ، خون نفاس است ، و همچنين است بنابر احتياط واجب خونى كه با اوّلين جزء بچّه بيرون بيايد، و زن را در حال نفاس، نفساء مى‏گويند.

    وظايف زن نفساء

    رساندن جايى از بدن به‏خط قرآن و اسم مبارك ذات خداوند متعال و ساير اسماء حُسنى بر خانمى كه در حال نفاس مى‏باشد ( نفساء ) حرام است ، و همچنين است بنابر احتياط واجب ساير كارهايى كه بر حائض حرام است ، و آنچه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مى‏باشد .

    خانمى كه پس از زايمان بيش از ده روز خون ببيند

    اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد ، چنانچه در حيض عادت دارد ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس و بقيّه استحاضه است ، و اگر عادت ندارد تا ده روز نفاس و بقيّه استحاضه مى‏باشد ( جهت آشنايى با تفاصيل مساله به رساله توضيح المسائل رجوع بفرمائيد ) .

    حكم بانوان در عمل سزارين‏

    سؤال : آيا خونى كه بعد از عمل سزارين از زن خارج مى‏شود ، حكم خون نفاس را دارد ؟
    جواب ) در مورد عمل سزارين بنابر احتياط واجب بايد بين اعمال نفاس و استحاضه جمع نمود .

    وجوب تیمم

    مسأله ۱ - اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد ، يا بترسد كه مرض يا عيبى در او پيدا شود ، يا مرضش طول بكشد ، يا شدّت كند ، يا به سختى معالجه شود ، بايد تيمّم نمايد ، ولى اگر آب گرم براى او ضرر ندارد ، بايد با آب گرم وضو بگيرد يا غسل كند .
    مسأله ۲ - لازم نيست يقين كند كه آب براى او ضرر دارد ، بلكه همين اندازه كه بترسد آب براى او ضرر دارد و آن ترس در نظر مردم به جا باشد ، بايد تيمّم كند .
    مسأله ۳ - كسى كه مبتلا به درد چشم است و آب براى او ضرر دارد ، بايد تيمّم نمايد .
    مسأله ۴ - اگر به واسطه يقين يا خوف ضرر تيمّم كند وپيش از نماز بفهمد كه آب برايش ضرر ندارد ، تيمّم او باطل است ، و اگر بعد از نماز بفهمد و وقت باقى باشد بايد دوباره نماز را با وضو يا غسل بخواند ، و اگر وقت باقى نباشد قضا واجب نيست .

    كيفيّت تيمّم نمودن

    در تيمّم بدل از وضو يا غسل چهار چيز واجب است :
    ( اوّل ) نيّت .
    ( دوم ) زدن كف دو دست بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است ، و بنابر احتياط واجب كف دو دست را با هم بزند .
    ( سوم ) كشيدن كف هر دو دست به تمام پيشانى و دو طرف آن از جايى كه موى سر مى‏رويد تا ابروها و بالاى بينى ، و احتياط واجب آن است كه دست‏ها روى ابروها هم كشيده شود .
    ( چهارم ) كشيدن كف دست چپ به تمام پشت دست راست ، و بعد از آن كشيدن كف دست راست به تمام پشت دست چپ .
    احتياط مستحبّ آن است كه تيمّم را چه بدل از وضو باشد و چه بدل از غسل به اين ترتيب به جا آورد : يك مرتبه دست‏ها را به زمين بزند و به پيشانى و پشت دستها بكشد ، و يك مرتبه ديگر به زمين بزند و پشت دستها را مسح نمايد .

    چيزهايى كه تيمّم بر آنها صحيح است

    تيمّم نمودن بر خاك و ريگ و كلوخ و سنگ ( حتى سنگ گچ و آهك ) و هرچه در عرف آن را از اجزاى زمين مى‏دانند ، صحيح است و در صورتى كه هيچ يك از اينها پيدا نشود بايد به گرد و غبارى كه در فرش و لباس و مانند اينهاست تيمّم نمايد ، و چنانچه گرد هم پيدا نشود بايد با گل تيمّم كند ، و اگر گل هم پيدا نشود احتياط مستحب آن است كه نماز را بدون تيمّم بخواند ، ولى واجب است بعد قضاى آن را به جا آورد .
    تيمّم بر گچ پخته و آهك پخته و آجر پخته صحيح است ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه در حال اختيار بر آنها تيمّم ننمايد .

    گرد داشتن‏ چيزى كه بر آن تيمّم مى‏ كنيم

    بنابر احتياط واجب* چيزى كه بر آن تيمّم مى‏كند ، در صورت امكان بايد گردى داشته باشد كه به دست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحب است دست را بتكاند.

    كسى كه نمى‏تواند تيمّم نمايد

    اگر وظيفه او تيمّم است و نمى‏تواند تيمّم كند - حتّى به گذاشتن دست بر خاك - بايد كمك بگيرد، و اگر با كمك هم نمى‏تواند تيمّم كند، بايد نايب بگيرد، و كسى كه نايب مى‏شود بايد او را با دست خود او تيمّم دهد، و اگر ممكن نباشد بايد نياب دست خود را به چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دست‏هاى او بكشد، و بايد خود او نيّت تيمم كند، و بنابر احتياط واجب نايب هم نيّت كند.

    اهميت نماز

    ۱ - در عظمت نماز همين اندازه بس كه حضرت ابراهيم عليه السلام بعد از رسيدن به مقام نبوت و رسالت و خُلَّت و امامت ، در جوار خانه خدا از خداوند متعال خواست :
    «رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلوةِ وَمِنْ ذُرِيَّتى»؛
    ( پروردگارا مرا اقامه كننده نماز قرار بده و ذريّه مرا ) .
    ۲ - در عظمت نماز همين اندازه كفايت مى‏كند كه جامع‏تر از نماز بين عبادات ، عبادتى يافت نمى‏شود ، زيرا اين عبادتى است مشتمل بر عبادت فعلى و بر عبادت قولى ، و عبادت فعلى آن شامل افعال عبادى از ركوع و سجود و قيام و قعود است ، و عبادت قولى آن شامل قرائت و ذكر و جامع جميع معارف الهيّه از تسبيح و تكبير و تحميد و تهليل كه اركان اربعه معارف حضرت حقّ سبحانه و تعالى است ، و مشتمل است بر تمام عبادات ملائكه مقرّبين ، كه عدّه‏اى از آنها عبادتشان در قيام است و عدّه‏اى در قعود و جمعى در ركوع و جمعى در سجود .
    از حضرت صادق عليه السلام روايت شده كه فرمودند : بعد از معرفت خدا چيزى را افضل از اين صلوات پنجگانه نمى‏دانم .

    آداب نماز

    انسان مواظب باشد كه به عجله و شتاب‏زدگى نماز نخواند ، و در حال نماز به ياد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد كه با چه كسى سخن مى‏گويد و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچيز ببيند .
    و نيز بايد نمازگزار توبه و استغفار نمايد و گناهانى را كه مانع قبول شدن نماز است مانند حسد ، كبر ، غيبت ، خوردن حرام ، آشاميدن مسكرات ، ندادن خمس و زكاة و بلكه هر معصيتى را ترك كند .
    و همچنين سزاوار است كارهايى را كه ثواب نماز را كم مى‏كند به جا نياورد ، مثلا در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نايستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نكند ، و كارهايى را كه ثواب نماز را زياد مى‏كند به جا آورد ، مثلا انگشتر عقيق به دست كند و لباس پاكيزه بپوشد و شانه و مسواك كند و خود را خوشبو نمايد .
    و اما اشاره به بعضى احكام نماز كه در بيمارستان‏ها بيشتر مورد نياز است :
    بيمارى گاهى مانع از انجام قيام ( ايستادن ) يا نشستن يا ركوع يا سجده يا قرائت در نماز مى شود . در مسائل زير شما را با احكام مسائل فوق آشنا مى‏نماييم .

    كسى كه نمى‏تواند بايستد

    وظيفه كسى كه نمى‏تواند بايستد آن است كه نشسته نماز را بخواند و اين مساله تفصيلى دارد كه در چند مساله زير به آن اشاره مى‏شود .

    كسى كه فقط در بعضى ركعات‏ يا قسمتهاى نماز بتواند بايستد

    در اين صورت واجب است كه قيام كند تا موقعى كه احساس نمود كه ديگر توانائى بر قيام را ندارد ، در آن موقع بنشيند و اگر در حالى كه نشسته احساس كرد كه قدرت بر ايستادن دارد به همان مقدار كه توانست بايستد ولى تا بدنش آرام نگرفته ، نبايد قرائت و اذكار واجب نماز را بگويد .

    تكيه كردن بر عصا يا ديوار در حال ايستادن‏

    در صورتى كه از روى ناچارى باشد اشكالى ندارد ولى در حال اختيار بنابر احتياط واجب به ديوار و عصا و مانند اينها تكيه نكند .

    نماز با قيام بدون ركوع و سجود اختيارى يا نماز نشسته با ركوع و سجود

    اگر نماز گزار وقتى كه ايستاده نماز بخواند نمى‏تواند خم شده و ركوع و سجود نمايد و مجبور است به جاى ركوع و سجود با سر اشاره كند ولى در صورتى كه نشسته نماز بخواند مى‏تواند خم شده و ركوع و سجود انجام دهد ، اين مسأله دو صورت دارد :
    ۱ - اگر متمكن از قيام است ولى متمكن از ركوع ايستاده نيست ، بايد نماز را ايستاده بخواند و براى ركوع اشاره نمايد ، و بنابر احتياط واجب نماز را با ركوع نشسته اعاده نمايد .
    ۲ - اگر متمكن از ركوع و سجود هر دو نباشد، بايد ايستاده نماز بخواند و براى ركوع و سجود اشاره نمايد .

    ركوع در نماز نشسته‏

    حدّ ركوع در نماز نشسته آن است كه به مقدارى خم شود كه صورت مقابل زانوها قرار بگيرد ، و بهتر آن است كه به قدرى خم گردد كه كمرش صاف شود .
    در ضمن گذاشتن كف دست روى زانو در ركوع استحباب داشته و واجب نيست . لذا مى‏تواند كف دست خود را روى تخت يا روى زمين بگذارد .

    در خواست شما با موفقیت ثبت شد

    OK
  • صفحه نخست
  • اخبار
  • صوتی و تصویری
  • بیانات
  • بیانات برگزیده
  • مراسم دفتر
  • درس ها
  • تفسیر قرآن کریم
  • احکام شرعی
  • مسائل شرعی
  • سؤالات شرعی
  • ارسال استفتاء
  • ارشادات
  • نکته ها و حکایت ها
  • رهنمود ها و توصیه ها
  • اعتقادی و اخلاقی
  • آثار و تألیفات
  • کتاب ها
  • اشعار معظم له
  • زندگینامه
  • ارتباط با ما
  • دفتر مرجعیت
  • تماس با ما