سرمه سیاه و غیر سیاه (برای زینت و غیر زینت)
نگاه در آئینه به قصد زینت و بدون و نگاه به اجسام
پوشيدن چكمه و جوراب براى مردان
و هرگاه مضطرّ به پوشيدن چكمه و جوراب شود، پوشيدن آن جايز است، و پاره كردن روى آن واجب نيست، اگرچه احوط است.
و در پوشيدن چكمه كفّاره نيست، ولى در پوشيدن جوراب و شمشك و مانند آن دو، با علم به حكم و به يادداشتن احرام، بنابر احتياط واجب يك گوسفند كفّاره بدهد.
و پوشيدن چكمه و جوراب و آنچه تمام پشت قدم را مى پوشاند، براى زنها مانعى ندارد، و همچنين پنهان نمودن تمام پشت پا، براى مردان، در صورتى كه پوشيدن بر آن صدق نكند مانعى ندارد.
دروغ گفتن و دشنام دادن و فخر كردن
اوّل: دروغ گفتن.
دوم: دشنام دادن.
سوم: فخر كردن حرام، يعنى فخرفروشى اى كه موجب اهانت مؤمنى گردد.
بلكه بنابر احتياط واجب ـ اگر أقوى نباشد ـ محرم بايد از هرگونه فخرفروشى اجتناب نمايد.
و هرگاه محرم فسوق نمايد كفّاره اش ـ بنابر احوط و اولى ـ اين است كه چيزى به فقير صدقه دهد، و بايد استغفار نموده و تلبيه بگويد.
قسم خوردن به «لا والله» و «بلی والله» و به اسماء و صفات الهی وغیر این ها و قسم برای احترام به طرف مقابل
و ظاهر اين است كه مجادله با هريك از دو جمله ذكر شده محقّق مى شود، و حرمت مجادله با آن دو جمله يا يكى از آن دو تنها در صورتى است كه بر آنچه اخبار مى كند قسم بخورد.
ولى اگر به منظور ديگرى باشد، مانند احترام كردن به طرف مقابل، مثل اين كه محرم بگويد: «نه واللّه اين كار را نكن، خودم آن را انجام مى دهم» حرام نخواهد بود، و قسم خوردن به غير ذات اقدس الهى جايز است.
مجادله از روی ضرورت
کفاره قسم راست و دروغ
اوّل: این که قسم راست باشد، و در این صورت اگر محرم سه بار یا بیشتر پشت سر هم قسم بخورد، باید یک گوسفند کفّاره دهد، و اگر بعد از دادن کفّاره دوباره سه بار یا بیشتر پشت سر هم قسم بخورد، باید کفّاره دیگرى دهد.
و اگر کمتر از سه بار، یا سه بار، ولى نه پشت سرهم، قسم بخورد کفّاره واجب نیست.
دوم: این که قسم دروغ باشد، و در این صورت اگر یک بار قسم بخورد یک گوسفند، و اگر دوبار قسم بخورد دو گوسفند، و اگر سه بار یا بیشتر قسم بخورد یک گاو باید کفّاره دهد.
و اگر بعد از هر قسم خوردن، کفّاره آن را بدهد و دوباره قسم دروغ بخورد، حکم کفّاره آن به همان تفصیلى است که گذشت.
کشتن تمام جانوران و شپش وانداختن و انتقال دادن آن ها
و براى محرم جایز است جانوران را از بدن خود بیندازد، بجز شپش که افکندن آن از لباس و بدن عمداً جایز نیست، و کفّاره انداختن آن یک کف دست از طعام - گندم، جو، برنج و مانند آن - است که به فقیر بدهد، ولى جابه جا کردن آن مانعى ندارد، و کشتن کک و پشه، در صورتى که اذیت کنند جایز است.
زینت کردن و انگشتر برای زینت و غیر زینت
حنا برای زینت و بدون آن
زیوری که ظاهر یا پنهان است
و بیرون آوردن زیورى که پیش از احرام بر تن داشته و آن را در خانه مى پوشیده است، واجب نیست، و احرام در آن مانعى ندارد، ولى باید آن را به مردان - اگرچه از محارم او باشند - نشان ندهد.
روغن مالیدن در صورت اضطرار
و روغن مالى با روغنى كه اثر آن تا بعد از محرم شدن باقى مى ماند كراهت دارد.
و روغن مالى در صورت اضطرار به آن ـ به جهت معالجه يا غير آن ـ حرام نيست.
روغن مالیدن و کفارة آن
مویی که به هنگام وضو یا غسل بدون قصد از بدن محرم جدا شود
و چنانچه در وضو يا غسل مويى از بدن محرم بدون قصد جدا شود، مانعى ندارد.
تراشیدن سر یا قسمتی از آن و موی زیر بغل و ریش و غیر آن و تراشیدن سر دیگری
اوّل: اين كه محرم سر خود را بتراشد، كه در اين صورت اگر بدون ضرورت باشد، بايد يك گوسفند كفّاره دهد، و بنابر احتياط واجب روزه گرفتن و اطعام نمودن فقير به جاى گوسفند كفايت نمى كند، و اگر از روى ضرورت باشد، كفّاره آن يك گوسفند يا سه روز روزه يا اطعام شش مسكين، به هر كدام دو مدّ از طعام مى باشد.
و چنانچه محرم قسمتى از سر خود را بتراشد، وجوب كفّاره در آن محلّ اشكال است.
دوم: اين كه محرم از روى عمد موهاى زير يك يا هر دو بغل خود را جدا كند ـ چه به تراشيدن يا كندن يا غير آن ـ كه در اين صورت نيز بايد يك گوسفند كفّاره دهد.
و اگر جدا كردن از روى نادانى يا فراموشى باشد، كفّاره واجب نيست.
و چنانچه محرم قسمتى از موى زير بغل خود را جدا كند، ثبوت كفّاره در آن محلّ اشكال است.
سوم: اين كه مقدارى از موى ريش خود يا غير آن را جدا كند، و كفّاره آن اطعام يك مسكين به مقدار يك كف از طعام است.
چهارم: اين كه سر ديگرى را بتراشد، و در اين صورت كفّاره اى بر او نيست، چه آن ديگرى محرم باشد يا نباشد.
خاراندن سر یا بدن در صورتی که موجب ریزش مو نباشد
مویی که به هنگام دست کشیدن یا دست گذاردن بدون قصد از سر یا ریش محرم جدا شود
پوشاندن سر یا قسمتی از آن گوشها و پوشاندن در وقت خواب یا از روی فراموشی
بلى، گذاشتن بند مشك آب بر سر، و بستن سر با دستمال به علت سردرد، مانعى ندارد.
و پوشاندن دو گوش نيز حرام است.
و جواز پوشاندن در وقت خواب محلّ اشكال است، و بنابر احتياط واجب از آن نيز اجتناب نمايد.
و هرگاه مرد محرم سر خود را از روى فراموشى بپوشاند، بايد فوراً پوشش را بردارد، و احوط و اولى اين است كه تلبيه نيز بگويد.
پوشاندن سر به وسیلة بعضی دیگر از اعضای بدن مثل دست
کفاره سر را پوشاندن
فرو بردن سر در آب
و اما فرو رفتن در غير آب و گلاب مانعى ندارد، اگرچه احتياط مستحب در ترك آن است، و در آنچه ذكر شد فرقى بين مرد و زن نيست.
پوشاندن صورت بر زنها و دو استثناء
و از اين حكم دو مورد استثنا مى شود، پوشاندن مقدارى از صورت كه متصل به سر است در حال نماز، به قدرى كه مطمئن شود سر را به طور كامل پوشانده است، و پوشاندن صورت هنگام خواب.
و جايز است براى زن كه گوشه لباس خود را بر صورتش به طرف بينى ـ به قدرى كه بتواند ببيند ـ رها كند.
پوشاندن صورت با گوشة چادر یا عبا
پوشاندن صورت و کفارة آن به احتیاط مستحب
حرکت مرد محرم زیر سایه متحرک و ثابت و سایه ای که بالای سر او نیست و سایه محمل و پوشاندن صورت با دست
ولى راه رفتن زير سايه ابر يا اجسام ثابت ـ مثل كوهها و ديوارها و درختها ـ مانعى ندارد. و در جايز نبودن سايه قراردادن فرقى بين شخص سواره و پياده نيست.
و بنابر اقوى رفتن زير سايه چيزى كه بالاى سر محرم قرار ندارد نيز جايز نيست.
ولى راه رفتن زير سايه مَحْمِل و پوشاندن صورت با دست از آفتاب جايز است.
استظلال در شب
سایه قرار دادن در محلی که منزل کرده اند ولو در حال حرکت چه سایه متحرک باشد چه ساکن
استظلال زنان و بچه ها و استظلال مردها در ضرورت
کفاره سایه قرار دادن
بيرون آوردن خون از بدن