شرايط امام جماعت، و اقتداء زن به زن، و بچه مميز به بچه مميز
مسأله ۱۴۶۱ ـ امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و قرائت نمازش صحيح باشد در صورتى كه اقتدا در دو ركعت اوّل و دوم باشد و قرائت مأموم هم صحيح باشد ، و همچنين بنابر احتياط واجب در غير اين صورت ، و نيز اگر مأموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد ، و امامت زن براى زن در غير نماز ميّت كراهت دارد ، و در نماز ميّت در صورتى كه سزاوارتر از او به ميّت نباشد ، كراهت ندارد ، و اقتدا كردن بچّه مميّز كه خوب و بد را مى فهمد به بچّه مميّز ديگر مانعى ندارد ، و ترتيب آثار جماعت خالى از وجه نيست ولى احوط عدم ترتيب است.
شك در بقاء عدالت امام جماعت
مسأله ۱۴۶۲ ـ امامى را كه عادل مى دانسته ، اگر شكّ كند كه به عدالت خود باقى است يا نه ، مى تواند به او اقتدا نمايد.
اقتداء ايستاده به نشسته يا خوابيده، و اقتداء نشسته به خوابيده
مسأله ۱۴۶۳ ـ كسى كه ايستاده نماز مى خواند ، نمى تواند به كسى كه نشسته يا خوابيده نماز مى خواند اقتدا كند ، و كسى كه نشسته نماز مى خواند ، نمى تواند به كسى كه خوابيده نماز مى خواند اقتدا نمايد.
اقتداء نشسته يا خوابيده به مثل خود و اقتداء نشسته به ايستاده
مسأله ۱۴۶۴ ـ كسى كه نشسته نماز مى خواند ، مى تواند به كسى كه نشسته نماز مى خواند اقتدا كند ، و همچنين كسى كه خوابيده به كسى كه خوابيده مى تواند اقتدا كند ، و كسى كه نشسته به كسى كه ايستاده مى تواند اقتدا كند ، ولى كسى كه خوابيده به كسى كه نشسته نمى تواند اقتدا كند.
نماز امام با لباس نجس يا تيمم يا وضوى جبيرهاى نماز بخواند
مسأله ۱۴۶۵ ـ اگر امام جماعت به واسطه عذرى با لباس نجس يا با تيمّم يا با وضوى جبيره اى نماز بخواند ، مى شود به او اقتدا كرد.
امامت مسلوس يا مبطون و امامت مستحاضه
مسأله ۱۴۶۶ ـ اگر امام مرضى دارد كه نمى تواند از بيرون آمدن بول و غائط خوددارى كند ، مى شود به او اقتدا كرد ، و نيز زنى كه مستحاضه نيست مى تواند به زن مستحاضه اقتدا نمايد.
امامى كه مرض خوره يا پيسى دارد يا حد شرعى بر او جارى شده
مسأله ۱۴۶۷ ـ نماز جماعت خواندن با امامى كه مرض خوره يا پيسى دارد مكروه است ، و به كسى كه حدّ شرعى بر او جارى شده اقتدا جايز نيست.