اگر بتواند برف يا يخ را آب كند
مسأله ۶۹۵ ـ كسى كه آب ندارد ، اگر برف يا يخ داشته باشد ، چنانچه ممكن است بايد آن را آب كند و با آن وضو بگيرد يا غسل نمايد ، و اگر ممكن نيست و چيزى هم كه تيمّم با آن صحيح است ندارد ، احتياط مستحبّ آن است كه با برف يا يخ ، اعضاى وضو يا غسل را نمناك كند و نماز را بخواند ، ولى بايد نمازى را كه خوانده قضا كند.
هرگاه چيزى از مردار كه روح داشته همراه نمازگزار باشد
مسأله ۸۲۸ ـ هرگاه چيزى از مردار ـ مانند گوشت و پوست آن كه روح داشته ـ همراه نمازگزار باشد ، اگر چه لباس او نباشد ، بنابر احتياط نمازش باطل است.
مخلوط شدن خاك و ريگ با چيزى كه تيمم به آن باطل است
مسأله ۶۹۶ ـ اگر با خاك و ريگ چيزى مانند كاه كه تيمّم به آن باطل اسـت مخلوط شود ، نمى تواند به آن تيمّم كند ، ولى اگر آن چيز به قدرى كم باشد كه در خاك يا ريگ از بين رفته حساب شود ، تيمّم به آن خاك و ريگ صحيح است.
اگر چيزى از مردار حلال گوشت كه روح نداشته همراه نمازگزار باشد
مسأله ۸۲۹ ـ اگر چيزى از مردار حلال گوشت ـ مانند مو و پشم كه روح ندارد ـ همراه نمازگزار باشد ، يا با لباسى كه از آنها تهيّه كرده اند نماز بخواند ، نمازش صحيح است.
خريدن چيزى كه با آن تيمم كند
مسأله ۶۹۷ ـ اگر چيزى ندارد كه بر آن تيمّم كند ، چنانچه ممكن است و حرجى نيست ، بايد به خريدن و مانند آن تهيّه نمايد.
تيمم به ديوار گلى و خاک نمناک
مسأله ۶۹۸ ـ تيمّم به ديوار گلى صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه با بودن زمين يا خاك خشك به زمين يا خاك نمناك تيمّم نكند.
شرط چهارم: لباس نمازگزار از اجزاء حرام گوشت نباشد
مسأله ۸۳۰ ـ لباس نمازگزار بايد از اجزاء حيوان حرام گوشت نباشد ، و اگر مويى از آن هم بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است.
آب دهان يا رطوبت ديگر از حيوان حرام گوشت بر بدن يا لباس نمازگزار
مسأله ۸۳۱ ـ اگر آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت ـ مانند گربه ـ بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ، چنانچه تر باشد نماز باطل است ، و اگر خشك شده و عين آن بر طرف شده باشد ، نماز صحيح است.
مو و عرق و آب دهان انسان يا مروارید و موم و عسل همراه نمازگزار
مسأله ۸۳۲ ـ اگر مو و عرق و آب دهان يا بينى كسى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ، اشكال ندارد ، و همچنين است اگر مرواريد و موم و عسل همراه او باشد.
پاک بودن چيزى كه بر آن تيمم مىكند
مسأله ۶۹۹ ـ چيزى كه بر آن تيمّم مى كند بايد پاك باشد ، و اگر چيز پاكى كه تيمّم به آن صحيح است ندارد ، بنابر احتياط مستحبّ به همان چيز نجس تيمّم نمايد و نماز بخواند ، و بايد بعد قضاى آن را به جا آورد.
شك در اینكه لباس از حيوان حلال گوشت است يا حرام گوشت
مسأله ۸۳۳ ـ اگر شكّ داشته باشد كه لباس از حيوان حلال گوشت است يا حرام گوشت ـ چه در مملكت اسلامى تهيّه شده باشد ، چه در غير آن ـ نماز خواندن با آن جايز است.
تيمم با چیزی كه بعد بفهمد تيمم با آن باطل بوده
مسأله ۷۰۰ ـ اگر يقين داشته باشد كه تيمّم به چيزى صحيح است و به آن تيمّم نمايد ، بعد بفهمد تيمّم با آن باطل بوده ، نمازهايى را كه با آن تيمّم خوانده بايد دوباره بخواند.
غصبی نبودن خاک تيمم و مكان آن
مسأله ۷۰۱ ـ چيزى كه بر آن تيمّم مى كند و مكان آن چيز بايد غصبى نباشد ، پس اگر بر خاك غصبى تيمّم كند ، يا خاكى را كه مال خود اوست بى اجازه در ملك ديگرى بگذارد و بر آن تيمّم كند ، تيمّم او باطل است ، و امّا غصب نبودن مكان تيمّم كننده در صحّت تيمّم معتبر نمى باشد.
نماز خواندن با صدف و آنچه از آن ساخته مىشود
مسأله ۸۳۴ ـ نماز خواندن با صدف و آنچه از آن ساخته مى شود ، مانند تكمه صدفى جايز است.
تيمم در فضاى غصبى
مسأله ۷۰۲ ـ تيمّم در فضاى غصبى ـ مثل اين كه در ملك خود دست ها را به زمين بزند و بى اجازه داخل ملك ديگرى شود و دست ها را به پيشانى بكشد ـ بنابر احتياط باطل است.
پوشيدن خز خالص و پوست سنجاب در نماز
مسأله ۸۳۵ ـ پوشيدن خز خالص در نماز اشكال ندارد ، و احتياط واجب آن است كه با پوست سنجاب نماز نخواند.
نماز با لباسى كه نمىداند يا فراموش كرده از حيوان حرام گوشت است
مسأله ۸۳۶ ـ اگر با لباسى كه نمى داند يا فراموش كرده كه از حيوان حرام گوشت است نماز بخواند ، اعاده بر او لازم نيست ، هر چند احتياط مستحبّ آن است كه اعاده نمايد ، و همچنين در صورتى كه جاهل قاصر به حكم باشد.
شرط پنجم: لباس مرد طلا باف نباشد
مسأله ۸۳۷ ـ پوشيدن لباس طلا باف براى مرد حرام ، و نماز با آن باطل است ، ولى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
صورت ندانستن و فراموشى يا غفلت از غصب
مسأله ۷۰۳ ـ تيمّم به چيز غصبى يا بر چيزى كه در ملك غصبى است هر چند نداند غصب است ، باطل است و همچنين در فضاى غصبى بنابر احتياط واجب.
و در صورت فراموشى يا غفلت از غصب صحيح است ، مگر آن كه خودش غاصب بوده و از غصب توبه نكرده باشد كه تيمّمش بر چيز غصبى يا بر چيزى كه در ملك غصبى است باطل ، و اگر توبه كرده باشد بنابر احتياط باطل است.
تیمم محبوس در جاى غصبى
مسأله ۷۰۴ ـ كسى كه در جاى غصبى حبس است ، اگر آب و خاك آن هر دو غصبى است ، بايد با تيمّم نماز بخواند.
پوشيدن طلا براى مرد و نماز با آن و براى زن و نماز با آن
مسأله ۸۳۸ ـ پوشيدن طلا ، مثل آويختن زنجير طلا به گردن و بستن ساعت مچى طلا به دست و عينك طلا گذاشتن و انگشتر طلا به دست كردن و مانند اينها بر مرد حرام ، و نماز خواندن با آنها باطل است ، ولى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
مردى که نداند يا فراموش كند يا شك كند كه لباس او از طلا است
مسأله ۸۳۹ ـ اگر مردى نداند يا فراموش كند كه مثلا انگشتر يا لباس او از طلا است ، يا شكّ داشته باشد و با آن نماز بخواند ، نمازش صحيح است.
گرد و غبار داشتن چيزى كه بر آن تيمم مىكند
مسأله ۷۰۵ ـ بنابر احتياط واجب چيزى كه بر آن تيمّم مى كند ، در صورت امكان بايد گردى داشته باشد كه بدست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحبّ است دست را بتكاند.
شرط ششم: لباس مرد از ابريشم خالص نباشد
مسأله ۸۴۰ ـ لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد ، و همچنين است بنابر احتياط واجب مثل عرقچين و بند شلوار ، و در غير نماز هم پوشيدن لباسى كه ابريشم خالص باشد براى مردان حرام است.
لباسی که آستر آن از ابريشم خالص باشد
مسأله ۸۴۱ ـ اگر تمام آستر لباس يا مقدارى از آن ابريشم خالص باشد ، پوشيدن آن بر مرد حرام ، و نماز در آن باطل است.
لباسى را كه نمىداند از ابريشم خالص است
مسأله ۸۴۲ ـ لباسى را كه نمى داند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر ، پوشيدن آن جايز و نماز خواندن در آن اشكال ندارد.
همراه بودن دستمال ابريشمى و مانند آن برای مرد
مسأله ۸۴۳ ـ دستمال ابريشمى و مانند آن ، اگر در جيب مرد باشد اشكال ندارد ، و نماز را باطل نمى كند.
پوشيدن لباس ابريشمى براى زن
مسأله ۸۴۴ ـ پوشيدن لباس ابريشمى براى زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
پوشيدن لباس غصبى و ابريشمى خالص و طلا باف در حال ناچارى
مسأله ۸۴۵ ـ پوشيدن لباس غصبى و ابريشمى خالص و طلا باف در حال ناچارى مانعى ندارد ، و نيز كسى كه ناچار است لباس بپوشد و لباس ديگرى تا آخر وقت غير از اينها ندارد ، مى تواند با اين لباسها نماز بخواند.
تيمم به زمين گود و خاك جاده و زمين شوره زار
مسأله ۷۰۶ ـ تيمّم به زمين گود و خاك جادّه و زمين شوره زار كه نمك روى آن را نگرفته مكروه است ، و اگر نمك روى آن را گرفته باشد باطل است.