عمره و اقسام آن
و عمره گاهى مفرده است ـ مربوط به حجّ نيست ـ و گاهى مربوط به حجّ است، مانند عمره تمتّع.
عمره و وجوب فوری آن و عدم تفکیک بین استطاعت عمره و حج
بلى، ظاهر اين است كه كسى كه وظيفه اش حجّ تمتّع است و استطاعت انجام آن را ندارد، ولى استطاعت انجام عمره را دارد، عمره بر او واجب نيست، بنابراين كسى كه براى حجّ اجير شده پس از انجام حجّ نيابى واجب نيست عمره مفرده را به جا آورد اگرچه استطاعت آن را داشته باشد، ولى احوط به جا آوردن آن است.
و امّا كسى كه حجّ تمتّع را به جا آورده عمره مفرده بر او واجب نيست جزماً.
فاصلة دو عمره و انجام آنها در یک ماه قمری و عمره مفرده بین عمره تمتع و حج آن
و همچنين به جا آوردن يكى را از طرف خود و ديگرى را از طرف شخص ديگرى، و يا يكى را براى شخصى و ديگرى را براى شخص ديگرى، اشكالى ندارد.
و همچنين به جا آوردن هردو را از طرف خود يا از طرف شخص واحد ـ در صورتى كه يكى عمره مفرده باشد و ديگرى عمره تمتّع ـ اشكالى ندارد، بنابراين اگر كسى عمره مفرده را از طرف خود به جا آورد مى تواند پس از آن ـ اگرچه همان ماه ـ عمره تمتّع براى خود به جا آورد، و همچنين اگر كسى حجّ تمتّع را از طرف خود به جا آورد مى تواند پس از آن در همان ماه عمره مفرده براى خود به جا آورد، و به جا آوردن عمره مفرده بين عمره تمتّع و حجّ آن جايز نيست.
عمرة مفرده و موارد وجوب آن
تفاوفتهای عمرة مفرده و عمره تمتّع
(۱) در عمره مفرده طواف نساء واجب است، ولى در عمره تمتّع واجب نيست.
(۲) وقت عمره تمتّع ماه هاى حجّ است ـ يعنى شوال و ذى القعده و ذى الحجّه ـ و انجام آن در غير آنها صحيح نيست، ولى عمره مفرده را مى توان در تمام ماه هاى سال به جا آورد، و افضل آنها ماه رجب است، و پس از آن ماه رمضان.
(۳) بيرون آمدن از احرام در عمره تمتّع تنها با تقصير است، ولى در عمره مفرده به حلق يا تقصير است.
(۴) واجب است عمره تمتّع و حجّ آن در يك سال به جا آورده شود ـ چنان كه بيان آن خواهد آمد ـ ولى در عمره مفرده چنين نيست، بنابر اين اگر كسى حجّ افراد و عمره مفرده بر او واجب شد جايز است حجّ را در يك سال و عمره مفرده را در سال ديگرى به جا آورد.
(۵) جماع پيش از فارغ شدن از سعى، در صورتى كه از روى علم و عمد باشد عمره مفرده را باطل مى كند و اعاده آن بر او واجب مى شود، به اين كه در مكّه تا ماه بعد باقى بماند و سپس آن را اعاده نمايد، و در فاسد شدن عمره تمتّع به جماع، تفصيلى است كه در مسأله (۲۱۷) خواهد آمد.
میقات عمرة مفرده
و امّا كسى كه عمره اش را با جماع پيش از سعى فاسد كرده حكمش در مسأله (۲۲۰) خواهد آمد.
عدم جواز دخول مکه بدون احرام و موارد استثناء .م۱۳۸
(۱) كسى كه به علت نياز و شغلى كه دارد مرتباً وارد و خارج مى شود، مثل هيزم كش و گردآورنده علف و مانند آنها.
(۲) كسى كه بخواهد پيش از گذشتن ماهى كه اعمال حجّ يا عمره مفرده را در آن به جا آورده دوباره وارد مكّه شود.
و امّا كسى كه بعد از اعمال عمره تمتّع و پيش از اعمال حجّ از مكّه خارج شده و دوباره مى خواهد وارد آن جا شود، حكمش خواهد آمد.
تبدیل عمرة مفرده ای که در ماههای حج انجام شده به عمرة تمتع