لباس دوخته و نمدی یا بافتنی مثل لباده و زیر شلواری و جامه دکمه دار و پیراهن و قبا و کمربند و همیان و فتق بند و حکم لحاف
مسأله ۲۳۹ ـ پوشيدن هرگونه لباس دوخته بر مرد محرم حرام است، بلكه ـ بنابر احتياط واجب ـ از پوشيدن هر لباسى كه شبيه آن است ـ مانند نمدهائى كه چوپانان مى پوشند، يا بافتنى هايى كه به صورت لبّاده مى بافندـ نيز اجتناب نمايد.
و همچنين پوشيدن زير شلوارى، و جامه دكمه دار با بستن دكمه آن و هرچه مانند زره ـ بافته شده و غير بافته شده و يا پيراهن يا قبا باشد ـ اگرچه دوخته نباشد ـ بر محرم حرام است.
ولى پوشيدن كمربند و هميان و فتق بند ـ اگرچه دوخته شده باشد ـ مانعى ندارد.
و پوشاندن محرم بدن خود را ـ بجز سر ـ با لحاف و مانند آن ـ هرچند دوخته شده باشد ـ در حال دراز كشيدن ـ به جهت خوابيدن و غير آن ـ جايز است.
و امّا حكم پوشاندن سر در مسأله (۲۵۹) خواهد آمد.
گره زدن ازار (لنگ) به گردن و گره زدن رداء، و سوراخ کردن احرام با سوزن
مسأله ۲۴۰ ـ بنابر احتياط واجب ـ اگر أقوى نباشد ـ محرم إزار ـ يعنى لنگ ـ خود را به گردن گره نزند، و بنابر احتياط واجب رِداء ـ يعنى پارچه اى كه روى دوش انداخته مى شود ـ را نيز گره نزند، ولى سوراخ كردن آن به وسيله سوزن و مانند آن مانعى ندارد.
لباس دوخته و دستکش برای زنان
مسأله ۲۴۱ ـ پوشيدن لباس دوخته شده ـ هر طور كه باشد و به هر مقدار ـ براى زن مُحْرِمَه جايز است، مگر دستكش كه پوشيدن آن جايز نيست.
لباس دوخته و کفارة پوشیدن آن
مسأله ۲۴۲ ـ هرگاه محرم لباس دوخته شده را و يا آنچه در حكم اوست ـ به تفصيلى كه گذشت ـ با علم به حكم و از روى عمد بپوشد، بايد يك گوسفند كفّاره دهد، و در صورتى كه پوشيدن تكرار شود ـ اگرچه يك لباس باشد ـ كفّاره نيز متعدد مى شود، و اگر چند نوع لباس را ـ اگرچه به يك مرتبه ـ بپوشد، كفّاره نيز متعدد مى شود ـ اگرچه احتياج به پوشيدن آن چند نوع لباس داشته باشد ـ البته تا زمانى كه احتياجش به حدّ اضطرار نرسد، و در ثبوت كفّاره بر مضطر اشكال است، ولى در سقوط كفّاره از جاهل و فراموشكار اشكالى نيست.