عنوان ۱۲۵۲) محصور و تعریف آن
محصور در عمرة مفرده و عمره تمتع و حج تمتع
اوّل: آن كه در عمره مفرده محصور شود، كه در اين صورت احتياط واجب آن است كه يك قربانى يا قيمت آن را به همسفرانش بسپارد، و با آنها قرار بگذارد كه در وقت معيّنى آن را در مكّه بكشند، و پس از فرا رسيدن آن وقت، تقصير كند و از احرام خارج شود.
و به خارج شدن از احرام در عمره مفرده به صورتى كه ذكر شد، تمام محرّمات احرام بجز زن حلال مى شود، و براى حلال شدن زن بايد پس از بهبودى و رفع مانع يك عمره مفرده ديگرى به جا آورد.
دوم: آن كه در عمره تمتّع محصور شود، كه در اين صورت وظيفه اش اين است كه يك قربانى يا قيمت آن را به همسفرانش بسپارد، و با آنها قرار بگذارد كه در وقت معيّنى آن را در مكّه بكشند، و پس از فرا رسيدن آن وقت تقصير كند و از احرام خارج شود، و به اين ترتيب، تمام محرّمات احرام براى او حلال مى شود، و بنابر احتياط واجب زن براى او حلال نمى شود، مگر با به جا آوردن عمره مفرده اى بعد از رفع حصر.
سوم: آن كه در حجّ محصور شود، كه در اين صورت خروج او از احرام به قربانى كردن روز عيد در منى مى باشد، و بنابر احتياط واجب زن براى او حلال نمى شود، مگر اين كه طواف كند و سعى نمايد و طواف نساء را در حجّ يا عمره اى به جا آورد.
محصور که قربانی را فرستاده درصورت درک وقوفین یا مشعر یا عدم درک آنها
و اگر از طرف او قربانى شود، از احرام خارج مى شود، و بنابر احتياط واجب زن براى او حلال نمى شود، مگر با انجام طواف و سعى و طواف نساء در حجّ يا در عمره مفرده اى.
محصور از اعمال منی
و اگر متمكّن نباشد نايب بگيرد، ظاهر آن است كه بايد قيمت قربانى را نزد شخصى بگذارد تا از طرف او قربانى كند، سپس در همان جايى كه محصور شده، حلق يا تقصير نمايد، و بعد از آن بقيّه اعمال را به جا آورد، و پس از آن تمام محرّمات احرام، حتى زن، براى او حلال مى شود، و حجّش صحيح است، و احتياط واجب آن است كه در سال بعد يا خودش رمى را قضا كند و يا براى آن نايب بگيرد.
و اگر پس از هر دو وقوف محصور از بقيّه مناسك حجّ شد، بايد براى انجام بقيّه اعمال نايب بگيرد، و پس از انجام همه اعمال توسط نايب تمام محرّمات احرام براى او حلال مى شود.
محصور که قربانی را فرستاده ولی قبل ذبح آن به علت اذیت سرش آن را بتراشد و کفارة آن
محصور که با قربانی از احرام خارج شده و وجوب حج بر او
محصور که قربانی و قیمتش را نداشته باشد