• سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى

    select your topic

    شک در صحّت طواف بعد از فراغ یا شک در صحت اعمال بعد از فراغ و شک در عدد شوط ها بعد گذشتن محل تدارک

    مسأله ۳۱۲ ـ اگر شك در صحّت طواف نمايد، چنانچه شك بعد از فارغ شدن از طواف باشد، حكم به صحّت طواف مى شود.
    و همچنين است اگر شك در اثناى طواف نسبت به صحّت آنچه از آن فارغ شده است باشد.
    و چنانچه شك در عدد شوطها نمايد، در صورتى كه محلّ تدارك آن گذشته باشد ـ مثل اين كه بعد از فوت موالات عرفيّه، يا بعد از داخل شدن در عملى كه بايد بعد از طواف انجام شود ـ مثل نماز طواف ـ شك كرده باشد نيز حكم به صحّت طواف مى شود.

    شک در زیاده

    مسأله ۳۱۳ ـ هرگاه يقين داشته باشد هفت شوط انجام داده و شك كند آيا زيادتر انجام داده يا نه ـ مثل اين كه احتمال دهد كه شوط آخرى هشتم است ـ طوافش صحيح است، مگر در صورتى كه شك مذكور قبل از تمام شدن شوط آخرى باشد، كه بنابر اقوى طواف باطل است، و احتياط مستحب آن است كه آن را به قصد رجاء مطلوبيت تمام كندو دوباره طواف را به جا آورد، و در احتياط مذكور كفايت مى كند يك طواف كامل به قصد اعم از تمام كردن طواف قبل و طواف جديد ـ آن طور كه در مسأله (۲۸۲) گذشت ـ به جا آورد.

    شک در نقیصه و شک در زیاده و نقصان

    مسأله ۳۱۴ ـ هرگاه در طواف واجب در عدد شوطها شك كند، چنانچه شك در نقصان طواف باشد و شك بين شش و هفت باشد، اگرچه حكم به صحّت طواف و بنا گذاشتن بر شش وجهى دارد، ولى احتياط واجب آن است كه طواف را از نو به جا آورد.
    و اگر شك بين شماره هاى قبل از هفت باشد ـ مثل شك بين پنج و شش، و كمتر از آن دو ـ طواف باطل است، و همچنين اگر شك در زيادى و نقصان هردو باشد ـ مانند شك بين شش و هفت و هشت، يا شك بين شش و هشت ـ طواف باطل است.

    طواف و شک در نقیصه بین ۷ و کمتر اگر از روی جهل بحکم بناء بر کمتر گذاشته

    مسأله ۳۱۵ ـ هرگاه بين شش و هفت شك كند، و از روى نادانى به حكم بنا را بر شش بگذارد و طوافش را تمام كند، بنابر احتياط واجب بايد دوباره طواف را به جا آورد، و اگر زمان تدارك فوت شده باشد، اعاده بر او نيست.

    طواف و اعتماد به رفیقش که یقین به شمارة شوطها دارد

    مسأله ۳۱۶ ـ طواف كننده مى تواند در حفظ شماره شوطها بر شمارش رفيقش اعتماد كند، به شرط آن كه رفيقش يقين داشته باشد.

    طواف مستحبی و شک در شمارة شوطها

    مسأله ۳۱۷ ـ هرگاه در شماره شوطهاى طواف مستحبى شك كند، بنا را بگذارد بر آنچه يقين دارد انجام داده است، و طوافش صحيح است.

    ترک عمدی طواف عمره یا حج تمتع و فوت آن

    مسأله ۳۱۸ ـ اگر عمداً طواف عمره تمتّع را به جا نياورد ـ چه با علم به حكم باشد يا با جهل به آن ـ و نتواند آن را و بقيّه اعمال عمره تمتّع را تا پيش از رسيدن به مقدار ركن از وقوف عرفات انجام دهد، عمره اش باطل است، و در ابتداى احكام طواف تفصيل اين حكم گذشت.
    و اگر طواف را عمداً در حجّ ترك كند و نتواند آن را تدارك كند، حجّ او باطل مى شود، و بايد سال آينده حجّ را اعاده نمايد، و اگر از روى جهل و نادانى ترك كرده باشد، بايد سال آينده حجّ را اعاده نمايد، و بنابر احتياط واجب يك شتر كفاره بدهد.

    طواف فراموش شده که قبل از گذشت وقتش یا بعد از آن یادش بیاید

    مسأله ۳۱۹ ـ هرگاه طواف را فراموش كند بايد بعد از آن كه به يادش آمد به جا آورد:
    پس اگر پيش از گذشتن وقت آن يادش بيايد ـ مثل كسى كه آن را در عمره تمتّع فراموش كند و بعد از ورود در سعى بين صفا و مروه يا بعد از فارغ شدن از آن يادش بيايد ـ بايد طواف را به جا آورد، سپس در مثال اوّل باقى مانده سعى را، و در مثال دوم دوباره سعى را به جا آورد.
    و اگر بعد از گذشتن وقت آن يادش بيايد ـ مثل كسى كه پس از گذشت زمان به مقدارى كه ديگر با انجام آن و اتمام بقّيه اعمال عمره به مقدار ركن از وقوف به عرفات نرسد يادش بيايد طواف عمره تمتّع را به جا نياورده، يا مثل كسى كه پس از ماه ذى الحجة يادش بيايد كه طواف حجّ را انجام نداده ـ بايد طواف را قضا نمايد و حجّش صحيح است، و احتياط واجب آن است كه پس از قضاى طواف و نماز آن سعى را دوباره به جا آورد.
    و اگر زمانى يادش بيايد كه حتى متمكّن از قضا هم نباشد ـ مثل كسى كه بعد از بازگشت به بلدش يادش بيايد ـ بايد نايب بگيرد، و احوط و اولى آن است كه نايب پس از طواف و نمازش سعى را نيز به جا آورد.

    طواف فراموش شده حج و عمره که بعد رجوع به وطن و نزدیکی یادش بیاید

    مسأله ۳۲۰ ـ هرگاه طواف واجب را فراموش كند و پس از برگشت به بلدش و نزديكى با زن يادش بيايد، چنانچه طواف حجّ را فراموش كرده باشد، بايد يك قربانى به منى بفرستد، و اگر طواف عمره را فراموش كرده باشد، بايد يك قربانى به مكّه بفرستد، و در هر دو صورت براى قربانى يك گوسفند كفايت مى كند.

    طواف فراموش شده که بعد از گذشت وقتش یادش بیاید و متمکن از قضا باشد

    مسأله ۳۲۱ ـ اگر طواف را فراموش كند و وقتى يادش بيايد كه قضاى آن ممكن باشد، بايد آن را قضا نمايد، حتى اگر از احرام خارج شده باشد، و لازم نيست دوباره براى قضاى آن احرام ببندد.
    ولى اگر از مكّه خارج شده و يك ماه يا بيشتر از زمان خروجش گذشته باشد، احتياط واجب آن است كه احرام ببندد و وارد مكّه شود و طواف را قضا كند.

    طواف فراموش شده و آنچه حلال بودنش متوقف بر انجام طواف است

    مسأله ۳۲۲ ـ كسى كه طواف را فراموش كرده، تا آن را خودش يا نايبش به جا نياورده، تمام چيزهايى كه حلال بودن آنها متوقف بر انجام طواف است، بر او حرام است.

    کسی‌که به تنهایی متمکّن از طواف نیست

    مسأله ۳۲۳ ـ اگر شخصى بدون كمك گرفتن از ديگرى به تنهايى متمكّن از طواف نباشد ـ به علت بيمارى يا شكستگى يا مانند آن ـ بايد با كمك ديگرى طواف را انجام دهد، و اگر متمكّن از كمك گرفتن هم نباشد، بايد او را به هر نحو ممكن طواف دهند، و با عدم تمكّن از اين هم بايد طوافش توسط نايب انجام شود، و اگر قدرت بر نايب گرفتن نباشد ـ مثل كسى كه بيهوش است يا عقل ندارد و نمى تواند نايب بگيرد ـ بايد ولىّ او يا فرد ديگرى از طرف او طواف كند.
    و زن حائض و نفساء حكم طوافش در شرايط صحّت طواف گذشت.

    در خواست شما با موفقیت ثبت شد

    OK
  • صفحه نخست
  • اخبار
  • صوتی و تصویری
  • بیانات
  • بیانات برگزیده
  • مراسم دفتر
  • درس ها
  • تفسیر قرآن کریم
  • احکام شرعی
  • مسائل شرعی
  • سؤالات شرعی
  • ارسال استفتاء
  • ارشادات
  • نکته ها و حکایت ها
  • رهنمود ها و توصیه ها
  • اعتقادی و اخلاقی
  • آثار و تألیفات
  • کتاب ها
  • اشعار معظم له
  • زندگینامه
  • ارتباط با ما
  • دفتر مرجعیت
  • تماس با ما