حج تمتع مرکب از عمرة تمتع و حج (که آن را هم حج تمتع گویند)
اوّل: عمره.
دوم: حجّ.
ولى گاهى حجّ تمتّع به خصوص عبادت دوم گفته مى شود، و در حجّ تمتّع واجب است عمره آن پيش از حجّ به جا آورده شود.
عمرة تمتع مرکب از ۵ عمل
اوّل: احرام از يكى از ميقاتها.
دوم: طواف دور خانه خدا.
سوم: نماز طواف.
چهارم: سعى ـ رفت و آمد ـ بين صفا و مروه.
پنجم: تقصير.
و تفصيل اين پنج چيز خواهد آمد.
حج تمتع مرکب از ۱۱ عمل و لزوم طواف نساء و نمازش
و واجبات حجّ يازده چيز است كه اجمال آنها در ذيل و تفصيل آنها به تدريج خواهد آمد:
اوّل: احرام بستن از مكّه.
دوم: وقوف در عرفات.
سوم: وقوف در مزدلفه (مشعرالحرام).
چهارم: رمى جمره عقبه.
پنجم: قربانى.
ششم: حلق يا تقصير.
هفتم: طواف خانه خدا پس از بازگشت به مكّه.
هشتم: نماز طواف.
نهم: سعى ـ رفت و آمد ـ بين صفا و مروه.
دهم: بيتوته در منى شب يازدهم و دوازدهم ذى الحجّه، و در بعضى از حالات، بودن در شب سيزدهم نيز واجب است كه بيانش خواهد آمد.
يازدهم: رمى جمره هاى اولى و وسطى و عقبه در روزهاى يازدهم و دوازدهم، بلكه ـ بنابر احتياط ـ رمى آنها در روز سيزدهم نيز واجب است در صورتى كه شب سيزدهم را در منى مانده باشد.
اين واجبات يازده گانه حجّ بود، و براى حلال شدن زن، طواف نساء و نماز آن نيز واجب است.
حج تمتع و شرائط آن
اوّل: نيّت، يعنى اين كه قصد كند حجّ تمتّع را براى تقرّب به خداوند متعال به جا مى آورد، پس اگر نيّت حجّ ديگرى نمايد يا در نيّت ترديد داشته باشد، و يا به جهتى غير از تقرّب به خداوند متعال به جا آورد، حجّش صحيح نخواهد بود.
دوم: آن كه عمره تمتّع و حجّ آن، هر دو، در ماه هاى حجّ ـ شوال و ذى القعده و ذى الحجّه ـ به جا آورده شوند، پس اگر جزئى از عمره تمتّع پيش از ماه شوال به جا آورده شود آن عمره صحيح نخواهد بود.
سوم: آن كه عمره تمتّع و حجّ آن در يك سال به جا آورده شوند، بنابراين اگر عمره را به جا آورد و حجّ را تا سال بعد به تأخير اندازد حجّ تمتّع صحيح نخواهد بود، چه تا سال بعد در مكّه بماند و چه به اهلش برگردد و در سال بعد دوباره به مكّه بيايد، و چه از احرام عمره با تقصير نمودن خارج شود و چه در احرام تا سال بعد بماند.
چهارم: آن كه احرام حجّ تمتّع، در حال اختيار، از خود مكّه باشد، و بهترين موضع، مقام حضرت ابراهيم((عليه السلام)) يا داخل حجر حضرت اسماعيل((عليه السلام)) است، و چنانچه نتواند از خود مكّه احرام ببندد، از هرجا كه بتواند بايد محرم شود.
پنجم: آن كه تمامى اعمال عمره تمتّع و حجّ آن را يك شخص از طرف يك شخص به جا آورد، بنابراين اگر دو نفر براى انجام حجّ تمتّع ـ از مرده يا زنده ـ اجير شوند كه يكى از آنها عمره آن را و ديگرى حجّش را به جا آورد، صحيح نخواهد بود، و همچنين اگر يك نفر حجّ تمتّع را به جا آورد ولى عمره آن را از طرف يك شخص و حجّ آن را از طرف شخص ديگرى قرار دهد، صحيح نخواهد بود.
خروج از مکه بعد از عمرة تمتع با احرام حج تمتع، ترک حج تمتع بعد انجام عمره آن
و هركسى كه عمره تمتّع را به جا آورد جايز نيست حجّ را به اختيار ترك كند اگرچه حجّ مستحبى باشد، بلى، اگر متمكّن نباشد حجّ را به جا آورد، احتياط واجب آن است كه عمره انجام شده را عمره مفرده قرار دهد و طواف نساء و نماز آن را به جا آورد.
خروج از مکه در اثناء عمرة تمتع
خروج از مکه (محلّه های قدیم و جدید) بعداز عمره تمتع یا در اثناء آن
بازگشت به مکّه در صورتیکه بدون احرام از آن خارج شده
اوّل: آن كه بازگشتش پيش از گذشتن ماهى باشد كه عمره را در آن انجام داده است كه در اين صورت همان عمره سابق براى او كفايت مى كند، و لازم است بدون احرام وارد مكّه شود، و از آن جا براى حجّ احرام ببندد و به طرف عرفات حركت كند.
دوم: آن كه بازگشتش پس از تمام شدن ماهى باشد كه عمره را در آن به جا آورده، كه در اين صورت لازم است عمره را دوباره به جا آورد.
تبدیل حج تمتع به حج افراد
و ميزان در تنگى وقت كه اين عدول را جايز مى كند، بيم از دست رفتن مقدار ركن از وقوف اختيارى عرفات است.
حج تمتع کسی که قبل از شروع به عمرة تمتع بداند وقت برای عمره نمانده است
حج تمتع کسی که بعد از احرام عمره، عمداً طواف و سعی را تأخیر بیندازد تا وقت برای عمره نماند