• سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى

    select your topic

    احرام حج تمتع قبل از تقصیر عمرة تمتع و احرام عمرة مفردة قبل از اتمام حج

    مسأله ۳۵۵ ـ همچنان كه بر كسى كه احرام عمره بسته، جايز نيست پيش از تقصير احرام حجّ ببندد، بر كسى هم كه احرام حجّ بسته، جايز نيست پيش از تمام كردن اعمال حجّ احرام عمره مفرده ببندد، و مانعى نيست كه پس از تمام كردن اعمال حجّ و پيش از انجام طواف نساء احرام عمره مفرده ببندد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه پيش از طواف نساء هم احرام نبندد.

    زمان احرام حج تمتع و آخرین وقت

    مسأله ۳۵۶ ـ در صورتى كه تأخير انداختن احرام حجّ موجب شود كه به وقوف واجب عرفات در روز عرفه نرسد، واجب است فوراً احرام ببندد.

    تفاوت احرام حج تمتع و عمرة تمتع

    مسأله ۳۵۷ ـ كيفيت بستن احرام حجّ و واجبات و محرّمات آن، مانند احرام عمره است، و تنها نيّت آنها فرق مى كند.

    احرام حج تمتع از مکه جدید و افضلیت احرام فرد مقام ابراهیم یا حج اسماعیل(ع)

    مسأله ۳۵۸ ـ مكلّف مى تواند احرام حجّ را از هر جاى مكّه ببندد، و ظاهر آن است كه منحصر به مكّه زمان قديم ـ كه در روايت حدود آن بين ذى طوى و عقبه مدنيين ذكر شده ـ نمى باشد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه در همان محدوده احرام ببندد، و بستن احرام نزد مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل((عليهما السلام)) افضل است.

    مکان احرام برای کسی که از روی جهل یا فراموشی آن را ترک و از مکه خارج شده

    مسأله ۳۵۹ ـ اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به حكم، بدون احرام از مكّه خارج شود، و بعد يادش بيايد يا علم به حكم پيدا كند ـ اگر چه در عرفات باشد ـ واجب است برگردد و از آن جا احرام ببندد.
    و چنانچه متمكّن نباشد ـ به جهت تنگى وقت يا عذر ديگرى ـ كه برگردد بايد از همان جايى كه هست احرام ببندد، و همچنين است اگر پس از وقوف در عرفات يادش بيايد يا علم به حكم پيدا كند و متمكّن نباشد كه به مكّه برگردد، و اگر متمكّن باشد احتياط واجب آن است كه برگردد و در مكّه احرام ببندد و برگردد و بقيّه اعمال را به جا آورد.
    و اگر تا پس از پايان اعمال حجّ يادش نيايد يا علم به حكم پيدا نكند حجّش صحيح است.

    ترک احرام با علم و عمد

    مسأله ۳۶۰ ـ كسى كه از روى علم و عمد احرام حجّ را نبندد، بايد آن را تدارك كند، و چنانچه متمكّن از تدارك آن پيش از رسيدن به مقدار ركن از وقوف در عرفات نباشد، حجّش فاسد است و بايد در سال آينده آن را دوباره به جا آورد.

    طواف استحبابی بعد از احرام حج تمتع و قبل وقوف به عرفات

    مسأله ۳۶۱ ـ كسى كه عمره تمتّع را به جا آورده و احرام حجّ را بسته، ظاهر اين است كه قبل از رفتن به عرفات طواف مستحبى براى او جايز نيست، و چنانچه طواف مستحبى انجام دهد سزاوارتر آن است كه پس از طواف تلبيه را از نو بگويد.

    در خواست شما با موفقیت ثبت شد

    OK
  • صفحه نخست
  • اخبار
  • صوتی و تصویری
  • بیانات
  • بیانات برگزیده
  • مراسم دفتر
  • درس ها
  • تفسیر قرآن کریم
  • احکام شرعی
  • مسائل شرعی
  • سؤالات شرعی
  • ارسال استفتاء
  • ارشادات
  • نکته ها و حکایت ها
  • رهنمود ها و توصیه ها
  • اعتقادی و اخلاقی
  • آثار و تألیفات
  • کتاب ها
  • اشعار معظم له
  • زندگینامه
  • ارتباط با ما
  • دفتر مرجعیت
  • تماس با ما