جواب سلام را بهتر از سلام گفتن
مسأله ۱۱۵۹ ـ در غير نماز ، مستحبّ است جواب سلام را بهتر از سلام بگويد ، مثلا اگر كسى گفت (سَلامٌ عَلَيْكُمْ) در جواب بگويد (سَلامٌ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّه).
(هفتم) خنده ی با صدا کردن
(هفتم) (از مبطلات نماز) خنده با صدا و عمدى است ، مگر اين كه جاهل قاصر باشد ، و چنانچه عمداً بى صدا يا سهواً با صدا بخندد ، نمازش اشكال ندارد.
کسی که براى جلوگيرى از صداى خنده حالتش تغيير كند
مسأله ۱۱۶۰ ـ اگر براى جلوگيرى از صداى خنده حالتش تغيير كند مثلا رنگش سرخ شود لازم نيست نمازش را دوباره بخواند ، مگر آن كه مانع ديگرى پيدا شود ، مثل آن كه از صورت نمازگزار خارج شود.
(هشتم) براي كار دنيا عمداً گريه كردن
(هشتم) ( از مبطلات نماز ) بنابر احتياط واجب آن است كه براى كار دنيا عمداً گريه كند ، مگر اين كه جاهل قاصر باشد، و اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند از بهترين اعمال است.
(نهم) كارى كه صورت نماز را به هم بزند
(نهم) (از مبطلات نماز) كارى است كه صورت نماز را به هم بزند به طورى كه عرفاً نگويند نماز مى خواند ـ مثل به هوا پريدن و مانند آن ـ عمداً باشد يا از روى فراموشى ، ولى كارى كه صورت نماز را به هم نزند ، مثل اشاره كردن به دست اشكال ندارد.
test
سكوت طولانى در نماز
مسأله ۱۱۶۱ ـ اگر در بين نماز به قدرى ساكت بماند كه نگويند نماز مى خواند ، نمازش باطل مى شود.
شك در اینکه صورت نماز به هم خورده يا نه
مسأله ۱۱۶۲ ـ اگر در بين نماز كارى انجام دهد ، يا مدّتى ساكت شود ، و در اثر آن شكّ كند كه صورت نماز به هم خورده يا نه ، بايد نمازش را اعاده كند ، هر چند احتياط مستحبّ اين است كه نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.
(دهم) خوردن و آشاميدن و آب خوردن در نماز وتر
(دهم) (از مبطلات نماز) خوردن و آشاميدن است ، كه اگر در نماز طورى بخورد يا بياشامد كه نگويند نماز مى خواند ـ عمداً باشد يا از روى فراموشى ـ نمازش باطل مى شود ، امّا اگر طورى باشد كه بگويند نماز مى خواند ، چنانچه عمداً باشد ، نماز بنابر احتياط باطل مى شود ، ولى اگر جاهل قاصر يا از روى فراموشى باشد ، نمازش اشكال ندارد.
و كسى كه مى خواهد روزه بگيرد ، اگر پيش از اذان صبح ، نماز وتر بخواند ، و تشنه باشد ، چنانچه بترسد كه اگر نماز را تمام كند صبح شود ، در صورتى كه آب رو به روى او در دو يا سه قدمى باشد مى تواند در بين نماز آب بياشامد ، امّا بايد كارى كه نماز را باطل مى كند ، مثل روگرداندن از قبله انجام ندهد.
فرو بردن غذاى باقيمانده در دهان يا لاى دندانها
مسأله ۱۱۶۳ ـ اگر در بين نماز ، غذايى را كه در دهان يا لاى دندانها مانده فرو ببرد ، نمازش باطل نمى شود ، و نيز اگر قند يا شكر و مانند اينها در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود اشكال ندارد.
(يازدهم) شك در نماز دو ركعتى و سه ركعتى، و دو ركعت اول چهار ركعتى
(يازدهم) (از مبطلات نماز) شكّ در ركعتهاى نماز دو ركعتى ـ مانند نماز صبح و نماز مسافر ـ يا سه ركعتى ، يا در دو ركعت اوّل نمازهاى چهار ركعتى است ، در صورتى كه نماز گزار در حال شكّ باقى بماند.
(دوازدهم) كم و زياد كردن عمدى در نماز
(دوازدهم) (از مبطلات نماز) آن است كه ركن نماز را عمداً يا سهواً كم كند ، يا چيزى را كه ركن نيست عمداً كم يا زياد نمايد ، مگر اين كه جاهل قاصر باشد ، و اگر ركوع يا دو سجده از يك ركعت را عمداً يا سهواً زياد كند ، نمازش باطل مى شود ، ولى زياد كردن تكبيرة الاحرام سهواً مبطل نماز نيست ، و بطلان نماز به زيادى عمدى آن از جاهل قاصر محلّ اشكال است.
شك در انجام كارى كه نماز را باطل مىكند بعد از نماز
مسأله ۱۱۶۴ ـ اگر بعد از نماز شكّ كند كه در بين نماز كارى كه نماز را باطل مى كند انجام داده يا نه ، نمازش صحيح است.